סופלה שוקולד בקטנה

אמג זהו חמישי נגמר אז אוטוטו אפשר להגיד TGIF!!

כי אתם יודעים מה עוד נתן בתשרי הדקל חוץ מפרי שחום נחמד??

חגים.

ומצד אחד זה מלא מלא חופשים ומצד שני זה מלא מלא עבודה;

מצד שלישי זה שובר שגרה ומצד רביעי אני מזל שור אני צריך שגרה לתפקוד;

מצד חמישי צריך לראות מלא מלא אנשים שלא רואים מלא זמן, אבל מצד שישי יש כנראה סיבה שלא רואים אותם מלא

מלא זמן.

ונגמרו הצדדים.

אבל אתם יודעים מה לא נגמר?

החשק לשוקולד.

כי אין לנו על מי לסמוך אלא על חשקנו שבקרביים.

ואפרופו-

הנה משהו קטן,

שחוץ מלשמח קרביים-

גם מקרב את הירכיים:

סופלה שוקולד בקטנה

סופלה שוקולד זה אולי הקינוח השוקולדי הכי חמקמק שיש.

נתחיל מזה שכמעט כל מקום שמוכר “סופלה שוקולד” מוכר בעצם סתם עוגת שוקולד חמה שבתכל’ס, לא משנה מה תאפו פחות מדי בכוס- עוגה, בראוני, עוגיה- היא תהיה פונדנטית אם תאכלו אותה ישר מהתנור; נמשיך בזה שיש לו כמה שלבים הכרחיים מאוד ספציפיים [אבל מאוד פשוטים] שגורמים לו להיות מושלם; ונסיים בזה שהוא לא מחכה לאף אחד [כמוני.]: ברגע שהוא מוכן- הוא מוכן, וכדאי לכם מאוד להיות מוכנים אליו בחזרה.

כל סופלה סטנדרטי מתחיל מבסיס כלשהו- שוקולדי במקרה שלנו- וקציפת חלבונים, שבזכותו הוא נקרא סופלה מלכתחילה כי בצרפתית souffler זה לתפוח או לנשוף, שזה מה שהחלבונים עושים שם בתנור.

בניגוד לפונדנט או עוגת שוקולד חמה, שאני אישית אוהב להגיש עם גלידה, סופלה אני אוהב להגיש עם קרם אנגלז, או רוטב וניל, קר, כי הסופלה מאוד עדין ואוורירי, וגלידה תכביד עליו [גם פיזית]. פונדנט הוא יותר מוצק והוא יכול לעמוד בזה. אתם יכולים להגיש עם מה שאתם רוצים; רוטב טופי כי אתם אוהבים קרמל? אבקת סוכר כי עכשיו הכנתם את עוגת השוקולד מ-5 מרכיבים? אפילו פשוט קצת מאלדון מלמעלה וזהו.

אני אוהב לאפות ולהגיש את הסופלה בתבנית שרלוט כמו ג’וליה צ’יילד כפרה עליה, אבל כל כלי חסין חום שמתאים לתנור יעבוד פה. הנפח של הכלים האלה שבתמונות הוא 80 מ”ל, ונשאר מהם טיפונת אקסטרה. אז אם יש לכם כלים קצת יותר גדולים זה יתאים בול. או שתאפו בכלי אחד גדול cause you’re worth it’.

כמו כן, בונוס! רוצים לראות סרטון הכנה של המתכון? בואו לאינסטגרם! הנה קישור ישיר, להנאתכם!

לקרם אנגלז

  • 85 גרם/מ”ל חלב
  • 85 גרם/מ”ל שמנת מתוקה
  • 20 גרם סוכר [5 כפיות]
  • 1 חלמון
  • 1/4 כפית תמצית/משחת וניל

לסופלה

  • 50 גרם שוקולד מריר בסביבות ה-70% מוצקי קקאו, קצוץ לחתיכות קטנות
  • 35 גרם סוכר לבן
  • 5 גרם קורנפלור [1 כפית]
  • 50 גרם/מ”ל חלב
  • 20 גרם חלמון [חלמון אחד]
  • 50 גרם חלבון [קצת יותר מחלבון אחד]

להגשה

  • מעט אבקת קקאו

להכנת קרם האנגלז

חממו בסיר קטנטן את החלב, השמנת המתוקה, ומחצית מהסוכר. בקערה קטנה, טרפו היטב את החלמון עם יתרת הסוכר. כשהנוזלים בסיר מגיעים לסף רתיחה, הסירו מהאש, וזרזפו בעדינות אל תוך הקערה, תוך כדי טריפה. החזירו את תכולת הקערה בחזרה לסיר הקטנטן, וערבבו עם כף עץ או לקקן, על אש ממש נמוכה [השתמשו בדיפיוזר אם הכיריים שלכם חזקות], עד שהקרם מסמיך ומגיע ל-82 מעלות. דרך טובה לבדוק היא פשוט להרים את כף העץ ולראות אם הקרם מצפה את גב הכף בסמיכות, וכשמעבירים קו באמצע- הוא נשאר.

הורידו מהאש ושפכו דרך מסננת אל קערה קטנה. הוסיפו את תמצית/משחת הוניל וטעמו. אני אוהב להוסיף קורט מלח- אתם מוזמנים גם. כסו בניילון נצמד [שנוגע ממש בקרם עצמו] והעבירו למקרר. הקרם נשמר במקרר לפחות 3 ימים ואני אוהב להגיש אותו ממש קר, ולכן אני מעדיף להכין אותו יום לפני.

להכנת הסופלה

חממו את התנור ל-180 מעלות, ושמנו את כלי הסופלה שלכם עם חמאה רכה- אני אוהב להשתמש בתבניות שרלוט קטנטנות, אבל גם הכלי הלבנבן הסטנדרטי יעבוד, כמו כל ספל קטן חסין-חום, שמתאים לתנור. שפכו מעט סוכר אל תוך כלי אחד, וסובבו את הכלי כך שהסוכר יצפה את כולו [מבפנים]. כשכל הכלי מצופה- הפכו אותו על צלחת, כדי להיפטר משאריות הסוכר. עכשיו עשו זאת גם לכלי השני [אפשר ואף רצוי להשתמש בסוכר שנותר על הצלחת מהכלי הקודם!]. הניחו את הכלים על מגש אפייה המרופד בנייר אפייה, והניחו בצד.

קצצו את השוקולד והניחו בצד.

אם אתם מכינים את הכמות הכתובה של המתכון, אז סביר להניח שאין לכם סיר מספיק קטן לבשל 50 גרם חלב [לי יש, וזה מה שיש בתמונות], ולכן האופציה העדיפה היא לבשל את זה במיקרוגל! וזה אפילו יוצא יותר טוב ככה. אז- בקערה קטנה-בינונית [זו הקערה שתכיל את כל המסה בסופו של דבר], שמתאימה למיקרוגל, ערבבו קורט מהסוכר עם הקורנפלור- זה רק כדי לעזור למולל את הגושים. טרפו פנימה את החלב. העבירו למיקרוגל וחממו למשך 30 שניות על עוצמה גבוהה. הוציאו, וטרפו היטב- עד עכשיו התערובת אולי מבעבעת במרכז, אז טרפו היטב ובדקו את המרקם- הוא אמור להיראות כמו יוגורט, או סמיך אבל נוזלי. אם זה עוד לא המצב, בשלו עוד קצת, אבל בכל הטסטים שלי תוספת אחרונה של 10 שניות הייתה המקסימום, אבל מה אני יודע איזה מיקרוגל יש לכם. בקיצור, כשזה מסמיך- הוסיפו את השוקולד והמתינו דקה אחת.

[אם אתם מכינים כמות גדולה יותר של הסופלה, כלומר הכפלתם את המתכון- או שאתם לא אוהבים להשתמש במיקרוגל- אז אולי תעדיפו לעשות את השלב הזה בסיר- ולכן: בקערה בינונית, הניחו את השוקולד הקצוץ. בסיר קטן, ערבבו קורט מהסוכר עם הקורנפלור. הוסיפו את החלב וטרפו עד שהתערובת חלקה ואין גושים של קורנפלור. הדליקו את האש וחממו את התערובת תוך כדי ערבוב מתמיד [לא נמרץ, אבל מתמיד], עד שהיא מסמיכה ובמרקם של יוגורט [אין צורך להביא לרתיחה ולא צריך לבשל יותר מדי- זה סתם יקשה עלינו בהמשך]. הורידו מהאש ושפכו על השוקולד שבקערה. המתינו דקה אחת].

טרפו היטב את התערובת עד שכל השוקולד נמס- יכול להיות שהתערובת תיראה כמו גוש בצקי של שוקולד מלחיץ ומחריד כמו טריגליצרידים ב-6 בבוקר, וזה אומר שבישלתם יותר מדי אבל זה לא נורא. הוסיפו את החלמון וערבבו אותו פנימה- עכשיו התערובת תיראה כמו קרם סמיך ומהמם. הניחו בצד.

בקערה אחרת, עם מיקסר ידני [או מטרפה ידנית וממש הרבה אנרגיה] הקציפו את החלבון עד לקבלת קצף לבנבן. הוסיפו את הסוכר בהדרגה, והמשיכו להקציף עד לקבלת קצף מבריק וגמיש. אם אתם לא בטוחים- עדיף להקציף פחות מאשר יותר.

עד עכשיו אולי תערובת השוקולד קצת התייצבה לה אז השתמשו במיקסר הידני כדי לטרוף אותה היטב ולפתוח אותה לקבלת המרנג. העבירו שליש מתערובת החלבונים אל השוקולד, וטרפו אותו פנימה, עד שהתערובת חלקה ואוורירית. קפלו פנימה את יתרת החלבונים ועצרו כשהתערובת חלקה- היזהרו מקיפול יתר שיוריד מהנפח של הסופלה.

חלקו את הבלילה המוכנה בין 2 הכלים וישרו פלס- כלומר, מלאו את הכלים כך שהם קצת שופעים- ואז החליקו עם פלטה שמוצמדת לשפת הכלים, כאילו עדכנתם גרסה ואתם יכולים להחליק כדי להקליד- כדי שהמסה תהיה ישרה לחלוטין ובאותו לבל כמו הקצה העליון של הכלי- לא פחות ולא יותר. הוא פשוט שריונר!

לבסוף, צבטו את שפת הכלי כך שהאגודל שלכם נמצאת בחלק הפנימי של הכלי, והאצבע בחלק החיצוני. סובבו את הכלי סיבוב שלם, כך שהאגודל שלכם למעשה “מנקה” את האלפיון העליון של הכלי, ונוצרת מעין תעלה קטנטנה. כל מה שעשינו עד כה יעזור למסה להתרומם באופן ישר וסימטרי.

העבירו את הכלים למגש קטן המרופד בנייר אפייה, והכניסו לתנור למשך 8-10 דקות שבמהלכן הוא יתרומם [הללויה] ישר למעלה, ויתייצב בחלק העליון- אם תטפחו קלות בחלק העליון, אתם תרגישו שהוא יציב, ולא רוטט לגמרי למטה [אני אישית אוהב לאפות את הסופלה שלי כשהוא עוד נימוח מבפנים, אבל אתם יכולים לאפות עוד אם אתם אוהבים אותו יבש יותר, זה הכי עניין של טעם. כי הרי אתם טועמים את זה]; אבל בכל מקרה עד שזה יקרה יש לכם זמן לשנות ציפית לכרית, לשלוח הודעה וללמד שיעור ג’אז אז המעט שתוכלו לעשות זה להכין את הקרקע להגשה!

העבירו את קרם האנגלז הקר אל כלי מזיגה כלשהו [כמו כלי לרוטב עם פיה קטנה, אבל בתכלס כל jug יעבוד פה. אשלי או וינונה; מה שאתם אוהבים]. פנו את משטח ההגשה שלכם [תרוקנו גם את תיקיית הצחוקים על הדרך], קחו מעט אבקת קקאו עם מסננת קטנה ליד, והכינו 2 צלחות הגשה [הסופלה יוגשו עליהן אז שיהיו חסינות חום].

כשהסופלה מוכן[ים]- העבירו אותם אל צלחות ההגשה, פדרו מעט אבקת קקאו בחלק העליון, ועם כפית פריזיאן או סתם כפית אחרת, עשו חור קטן במרכז הסופלה [יש כאלו שאוהבים לחרוץ עם סכין]. מזגו את האנגלז אל תוך החור- as little or as much as you want- אישית אני אוהב את המראה השופע של כוסי רוויה, אבל אל תגזימו. אלא אם כן זה בכוונה.

הגישו והתענגו, כי עכשיו שאני חושב על זה, אתם יודעים מה יותר טוב מ-TGIF?

TGIFY

14 thoughts on “סופלה שוקולד בקטנה

  1. אורי

    קודם כל מת על המתכונים שלך!
    דבר שני איזה מרקם צריך להיות מתחת לשכבה העליונה? נוזלי או יחסית יציב?
    בכל מקרה הטעמים היו מעולים!

    1. נועם מאת

      איזה מרקם שאתה רוצה- אם אתה אופה יותר זה יותר יבש, אם אתה אופה פחות אז זה יותר נוזלי. אני אוהב לאפות קצת פחות כדי שהוא קרמי בחלק העליון, אבל יציב ויבש יותר למטה. אתה יכול לאפות כמה שבא לך (:

  2. מיכל

    הי נועם
    ראשית תמונות מעלפות, מה זה התבניות הקטנות המהממות האלו? ואיך הן יכולות לנחות לי על השיש ?😭
    כל אופן הכנתי אתמול, יצא טעים מאד, את האנגלז הכנתי עם מילוי של תרמיל וניל.
    העניין היחידי הוא שזה לא התרומם כמו אצלך וגם האמת שלא מצאתי במתכון לכמה צריך לכוון את התנור..
    תובנות?
    תודוש

    1. נועם מאת

      היוש! אלו [מיני] תבניות שרלוט (:

      את הסופלה אופים ב-180 מעלות.
      קשה לי לדעת למה זה לא התרומם אצלך-
      האם זה התרומם עקום? לא התרומם בכלל?
      באילו כלים השתמשת? האם הכפלת את המתכון? האם עקבת אחרי ההוראות במדוייק? האם שימנת וסיכרת את התבניות?

      1. מיכל

        פעלתי בדיוק לפי המתכון – לא הכפלתי
        ושמתי בשני כלי סופלה לבנים סטנדרטיים – הבלילה הגיעה עד לקצה
        בדיוק לפי מה שאמרת .
        זה התרומם אבל מעט מאד – לא כמו אצלך.
        חושבת שאולי אפיתי בחום גבוה מדי

        1. נועם מאת

          האם שיטחת את הבלילה? האם יצרת את התעלה לפני האפייה?
          מה היה המרקם של המרנג?
          באיזו טמפרטורה אפית? עם איזה שוקולד השתמשת?

          יכול להיות שהיה צריך פשוט עוד אפייה. איך היה המרקם הפנימי?

  3. מיכל

    עשיתי כאמור הכל.. השתמשתי בשוקולד לינדט 70%
    ניסיתי שוב אתמול אפיה ב 180 (טורבו דרך אגב) מעלות
    10 דקות. החלק העליון היה עם קראסט אטום (לא נוקשה אלא חלק) ובפנים היה נוזלי- רך , אחד מהם התרומם ממש מעט בצד אחד , השני בכלל לא. לדעת הבת שלי למשל זה היה נוזלי מדי.
    אז יתכן באמת שצריך עוד כ 3 דקות אפיה

    1. נועם מאת

      אז כן אין בעיה פשוט לאפות עוד קצת. תנסי לאפות אבל לא בטורבו [זה הסטנדרט במתכונים אלא אם כן מצויין אחרת].
      מחכה לעדכון!

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אתר זה עושה שימוש באקיזמט למניעת הודעות זבל. לחצו כאן כדי ללמוד איך נתוני התגובה שלכם מעובדים.