עוגת שוקולד בריבוע

לפני כמה זמן, אפרת שאלה אותי:

“מתי ניפגש?”

אז אמרתי לה- Just call my name- and I’ll be there.

33 רפרנסים לייטר, והגענו להחלטה שאנחנו הולכים להיפגש ולצלם את מדור פסח ב-27.03; שהוא תאריך חגיגי ולא[/ו] רק בשל העובדה שהוא האניברסרי של גבירתנו מורתנו ורבתנו מאריה.

כדי לחגוג את המאורע, הרכבתי לנו פלייליסט Divas מיוחד באפל מיוזיק, שתיאורטית היה אמור להיות מורכב מ-22 אמניות, 4 שירים כל אחת, שיסתכמו ב-88 שירים. כצפוי, התחלתי אלפביתית, ולמרות שכשהגעתי ל-K, ספציפית קיילי, הצלחתי לסנן, בלב כבד ובדיסוננסים כבדים עוד יותר, את הדיסקוגרפיה המרימה שלה ל-4 שירים- אז כשהגעתי ל-M וספציפית למאריה, זו כבר הייתה משימה בלתי אפשרית.

ומילא אם היה פה את טום קרוז [סירקה 1996] מפזז לו, אבל הדבר היחידי שמפזז פה זה הציפור העוכרת במרפסת שלי שחושבת שהיא בעצמה אמורה להכנס לפלייליסט, אבל בפועל היא יותר כמו סקאטל שמנסה להכניס את אריאל ואריק לאווירה רומנטית; או כדברי ג’ינקס? Delusion: Convince yourself.

בקיצור, עוד לפני שהחלטתי להוציא את מאריה מכלל ארבעת השירים, הצצתי באורך הפלייליסט והוא הגיע כבר ל-8 שעות. ועוד לא כללתי את מאריה. אז זרקתי את ספר הכללים לעזאזל ופשוט הרכבתי פלייליסט מרופרף שבסוף באמת הגיע, בצורה אורגנית, ל-88 שירים! מה שמוכיח שבאמת לפעמים מגיעים לאן שצריך, גם אם המסלול משתנה.

אז השעה 10:00 ואפרת הגיעה, ועוד לפני שהיא הגיעה, הזהרתי אותה מראש, שיש כמה דברים שהיא הולכת להשתקע ולהשתפע בהם, פה בבית פצפוצים: מאריה ושוקולד.

היא אמרה, כמובן, שהיא ידעה עוד זה עוד לפני שהיא שאלה מתי ניפגש.

ביחד, הכנו שלושה מתכונים שוקולדיים שאתם בקרוב תראו במדור שלה; אחד מהם הוא עוגת השוקולד בריבוע, שהיא העוגה שהולכת להיות -ה-עוגה שלכם בחג;

קודם כל, כי חוקי הברזל בימי לחץ הם: Make it fast, make it snappy and if there’s any impulse baking- make it chocolate!

שנית, כי זו עוגה שצריך בשבילה רק מעט מרכיבים, ואת רוב העבודה עושים המיקסר והזמן,

אבל גם בלי קשר לזה- כאילו, איך אפשר שלא?:

עוגת שוקולד בריבוע

עוגת השוקולד בריבוע היא עוגה גאונית שיש במלא קונדיטוריות שיודעות מה הן עושות כי זה מקסימום רושם במינימום עבודה: בלילה אחת שאופים בשני שלבים- בראשון אופים חצי מהבלילה בחום גבוה יחסית, ואז בשני- עם יתרת הבלילה בחום נמוך יותר. התוצאה? שכבת בסיס שהיא כמו בראוני דחוס, ומעליה- שכבת שוקולד נשפכת-אך-נחתכת [!], ובקיצור: עונג.

המתכון שמובא פה הוא המתכון של ראבניט גיל, שהוא ממש-ממש דומה למתכון של קונדיטוריה שעבדתי בה [שבה הייתי מורח קונפיטורת פירות יער בין השכבות- טוויסט נחמד, ואתם יכולים להוסיף איזו תוספת שבא[ה] לכם, אבל פה זה הגרסה הבסיסית והטהורה, שהיא מושלמת בפני עצמה ולא צריכה שום דבר מעבר ל-אתכם, שתכינו אותה], אבל היות ואני לא בטוח אם מותר לי [עדיין?] לפרסם מתכונים של מקומות שעבדתי בהם, אני מביא לכם את הגרסה שלה, שגם הכנתי מלא פעמים- אבל עם שינויים קטנטנים שיהפכו אותה ממוש לטוטאל מוש, גם בהכנה וגם באכילה.

  • 240 גרם שוקולד מריר [כמה שיותר איכותי- אני השתמשתי בארגוואני 72% של ולרונה]
  • 240 גרם חמאה
  • 7 ביצים, מופרדות
  • 260 גרם סוכר לבן [כוס ורבע + כף אחת]
  • 15 גרם קקאו [כף אחת]
  • 1/4 כפית מלח [אני אפילו מכפיל את הכמות אבל יש לי התמכרות נתרנית]

חממו תנור ל-190 מעלות, ושמנו תבנית קפיץ או נשלפת בקוטר 20 ס”מ. רפדו את התחתית שלה בנייר אפייה, ושמנו גם אותו קלות.

בסיר קטן-בינוני, חממו את החמאה על אש נמוכה. בינתיים אתם יכולים לקצוץ את השוקולד אם אתם לא קונים אותו במטבעות. אם הוא כבר כן במטבעות אז תנצלו את הזמן הזה ללמוד את צעדי המפתח ב-straight up [אני קלי ריפה! תמיד.] כשכל החמאה נמסה לגמרי והיא כולה קוצפת-שוצפת- כבו את האש [ותגידו לה להירגע, חמודה; הנה תיכף מגיע המזור] ושפכו פנימה את השוקולד. הניחו לשוקולד לעמוד בתוך החמאה החמה למשך דקה, ואז ערבבו לכדי תערובת אחידה ומבריקה, מהפנטת ומרגשת, וטוב, יש מספיק חמאה בפנים לא צריך עוד להחמיא. הניחו בצד.

בקערת מיקסר המצוייד בבלון ההקצפה, או בקערה גדולה ומיקסר ידני, הקציפו את החלמונים עם 160 גרם מהסוכר, עד לתערובת בהירה ואוורירית. הניחו בצד.

אם יש לכם עוד קערת מיקסר- זה הזמן לשלוף אותה, כי אנחנו צריכים קערה ובלון הקצפה/מקצפים נקיים לחלוטין בשביל להקציף את החלבונים. אם אין לכם- העבירו את קציפת החלמונים לקערה אחרת, ושטפו ונגבו היטב את הקערה והמקצפים. ואז-

בקערה נקייה, עם בלון הקצפה/מקצפים נקיים, הקציפו את החלבונים עם המלח, במהירות גבוהה, עד לקבלת קצף לבנבן. הוסיפו את יתרת הסוכר [חצי כוס] בהדרגה, והמשיכו להקציף עד לקבלת קצף צחור ומבריק, גמיש אבל עדיין רך [עדיף להקציף פחות מדי מאשר יותר מדי].

שפכו את תערובת השוקולד המוחמא[ת] אל תוך קציפת החלמונים וערבבו היטב- הכי קל עם מטרפה. קפלו פנימה, בהדרגה, את קצף החלבונים, וכשהתערובת -כמעט- אחידה לגמרי- נפו פנימה את אבקת הקקאו, וקפלו עד לקבלת בלילה שוקולדית מהממת מאלחשת מעיפת-גרביים.

מזגו מחצית מהבלילה [כ-525 גרם] אל תוך התבנית המשומנת והמרופדת, יישרו לשכבה אחידה [לא צריך לשכנע אותה יותר מדי], והכניסו לתנור למשך 45 דקות, או עד שקיסם יוצא נקי או עם פירורים לחים [במהלך האפייה העוגה תתפח ואולי אף תיסדק- זה נורמלי לחלוטין]. הוציאו מהתנור והניחו על רשת להתקרר מעט [כ-20 דקות- פשוט צריך שהעוגה- והתבנית- יתקררו מספיק כדי לא להמיס את יתרת הבלילה]. בינתיים, הורידו את טמפרטורת התנור ל-180 מעלות, ותשננו את טריוויית טופ מודל- כי על ארבע זוכות דיברה הטיירה.

כשהעוגה התקררה- ישרו אותה לשכבה ישרה [השוליים אוהבים להתרומם- טוב מי לא- אז דחסו אותם עם תחתית של ספל או כוס מדידה או מה שבא לכם- הכל הוגן באפייה ובמלחמה- כדי שיהיו באותו גובה כמו מרכז העוגה]. שפכו את יתרת הבלילה מעל- היא תהיה מעט יותר סמיכה עכשיו- ועם פלטה מדורגת, או אפילו כפית- שטחו לשכבה אחידה; פה כן צריך קצת יותר לשכנע את הבלילה להתיישר, אבל ככה זה, תמיד אלה שבאים מאוחר עושים צרות. אבל בגלל זה אנחנו אוהבים אותם. הכניסו שוב לתנור ואפו במשך 25-30 דקות, או עד שהשוליים התרוממו [טוב זה לא בר-שינוי], והמרכז מרגיש קצת רך ורוטט.

הוציאו את התבנית מהתנור והניחו להתקרר לחלוטין לפני החילוץ מהעוגה. במצב הזה, בתוך התבנית, העוגה יכולה להישאר אפילו 24 שעות ולחכות לרגע ההגשה.

לקראת ההגשה- חלצו את העוגה מהתבנית. אם אתם רוצים, אתם יכולים להגיש אותה על התחתית של התבנית שבה היא נאפתה, אבל אני לא אוהב לחתוך בה, ולכן אני הופך את העוגה [שהתקררה לגמרי!] על צלחת ישרה, מסיר את התחתית ונייר האפייה שאולי נדבק אליה, ואז הופך בחזרה אל צלחת הגשה.

פרסו את העוגה עם סכין חמה [אני אוהב לטבול את הסכין בתוך כוס עם מים חמים בין כל חיתוך, ולנגב כמובן], והגישו, כמו שהיא, בשלמות שהיא. כי איך אמרה בריטני?

.What you see is what you get

חג שמח!

61 thoughts on “עוגת שוקולד בריבוע

  1. נחמה

    יו יוווו איזה מתכון מבטיח. העוגה נראית מדהים וכבר חיכיתי שתפרסם מתכון. בהחלט אנסה לקראת סוף השבוע.

    1. נועם מאת

      היוש!
      מרנג הוא לא מרקם; אלא תערובת של חלבונים מוקצפים עם סוכר.
      לכן, מרנג יכול להיות רך או נוקשה, אז אם הכוונה היא לנוקשות כמו של זילוף נשיקות- אז לא, פחות. הוא אמור להיות רך [כפי שציינתי במתכון] (:

    1. נועם מאת

      לא ניסיתי כי אני לא אוהב קוקוס- יש מצב שיעבוד, אבל היות ושמן קוקוס הוא לא בדיוק שומן שהוא מוצק בטמפ’ החדר הישראלי- אני חושב שלא תתקבל אותה תוצאה.

      1. אורית גולדשטיין

        היי, הלך לי נהדר עד שלב האפייה השני
        העוגה נסדקה משמעותית ובפנים זה נשאר נוזלי בעוד ה סביב כבר מתחיל להיחרך. מה יכולה להיות הסיבה לכך והאם יש איך לתקן?
        להמשיך לאפות? להוציא בכל זאת?
        תודה!

        1. נועם מאת

          היוש! לא כל כך הבנתי מה בדיוק הייתה הבעיה ובאיזה שלב- אבל זה נשמע כאילו התנור שלך קצת חזק [או מזייף בטמפ’]. את יכולה להוריד את הטמפ’ ולנסות לאפות שוב; אבל זה קצת טריקי עם העוגה הזו כשמשחקים בטמפרטורות כי בתכלס השכבה התחתונה צריכה להיות טיפונת אובר והעליונה טיפונת אנדר. קשה לי לדעת מבלי שאני נמצא ממש מול העוגה ורואה אותה, אבל את יכולה לראות שגם העוגה שלי נסדקה מלמעלה- וזה תקין לגמרי.

  2. הילה

    בזמן האפיה של החצי הראשון של הבלילה איפה עדיף לשמור את שארית הבלילה- במקרר או פשוט בטמפרטורת החדר?

      1. איילת

        אמאל’ה ואבאל׳ה על העוגה הזאת!
        מהרגע שהמתכון התפרסם, חיכיתי בסבלנות להכין אותה והיא פשוט וואו.
        כדברי נ. ברזילי – קלאס באפס מאמץ.
        לגמרי מכינה אותה שוב, ומאמצת את המתכון לכל חג בשנה!

        1. ענת בדני

          האם ניתן להפריד בין שני שלבי האפייה ולתת לבלילה השנייה להמתין בחוץ או במקרר מספר שעות לאפייה השנייה? ( בעיית רצף זמן.. התחלתי וצריכה לצאת…)

      1. אורית

        חזרתי לספר שהכנתי לערב חג ויצאה מהממת! גם יפה ומרשימה וגם טעימה בטירוף, מתה על השילוב הזה של המרקמים. את הקצת שנשאר שמרתי במקרר, ולמחרת הוצאתי כך שתגיע לטמפרטורת חדר לפני האכילה, ועדיין היתה מוש!

  3. טל

    היי נועם, העוגה נראית מדהים! חיכיתי למתכון מאז יום האפייה עם אפרת (;
    לא ציינת כיצד שומרים את העוגה לאחר האפייה? ניתן בחוץ? במקרר? אשמח להבהרה(;

    1. נועם מאת

      היוש! בשביל אפקט ה-“אמג!” מומלץ לאפות ביום ההגשה, ולשמור בחוץ עד ההגשה. אחרי זה- להכניס למקרר.

  4. דידי

    הי , תודה ,תודה . איך מדפיסים את המתכון ? לא אוהבת לעבוד מול המחשב , ובגלל ראייה לקוייה לא מצליחה לראות על שחור .
    אשמח לפיתרון ומתכונים נפלאים .

    1. נועם מאת

      היוש!
      אפשר פשוט לסמן את הטקסט, ואז לחצן ימני בעכבר-> print selection [או המקבילה העברית];
      או- פשוט להעתיק למעבד התמלילים האהוב עלייך [נגיד, וורד], ואז להדפיס משם!
      (:

  5. מיכל

    חזרתי כדי לספר – המנה המנצחת על שולחן הסדר! והיו הרבה! כולם התלהבו – קטנים וגדולים 🙂
    שמתי שוקולד 70 אחוז ויש מצב שבעתיד אוריד קצת מכמות הסוכר אבל סהכ באמת מתכון מעולה ופשוט לביצוע, המון תודה!

  6. מעין

    טוב!
    זו לגמרי הפכה להיות ה-עוגת שוקולד שלי
    גם מרשימה ברגע שחותכים אותה
    גם לא מתוקה מדי (אחד הדברים החשובים לי)
    וגם המרקם..אוי המרקם!!
    תוך 10 דק חוסלה כמעט לגמרי
    מתכון שלמות ❤️

  7. Camea

    יצא נהדר! מתוקה בדיוק ועם מליון שוקולד.
    הכפלנו כמויות ב-1.4 לתבנית 24 ועדיין נגמרה בהרף עין

    תודה וחג שמח!

  8. אלונה

    תודה על מתכון מהמם ומושלם! לא האמנתי שאפשר להכין עוגה טעימה בלי קמח ותחליפיו.
    הכנתי קצת באיחור, ואני כאן כדי לדווח שבעקבות תקלת חישוב קטנה, הכנתי בתבנית 18 ס”מ. את השלב הראשון עשיתי בדיוק בדיוק לפני המתכון (כולל משקל הבלילה לפני הכניסה לתנור). נאלצתי לוותר על חלק קטן מהשארית של הבלילה, ואפיתי כ-20 דק’, אבל יצא בדיוק לפי התיאור.
    תודה!

  9. שירה

    נועם היקר
    מדוע הפוסט על המלצות חו”ל מוגן בסיסמא? אני מנויה לרשימת התפוצה שלך במייל ולא מצליחה להיכנס אליו

    1. נועם מאת

      היוש! מכיוון שזה פשוט פוסט זמני שכתבתי למי שביקש המלצות ונרשם שהוא מעוניין לקבל אותן- אבל זה פוסט קצרצר שייעלם בקרוב כי זה מידע שיש ברשת בשפע [וגם פה בבלוג], ואין לי רצון בתוכן רפטטיבי ו/או ממוחזר.

  10. מיטל

    היי, שתי שאלות:
    1. מה גודל הביצים? (או משקל סה״כ, אפילו עדיף)
    2. אם אני רוצה לאפות בתבנית אינגליש קטנטנה (6×16), החישוב אומר שיצאו לי 3, השאלה בכמה לשנות את זמני האפייה?
    תודה!!

    1. נועם מאת

      היוש!
      1. 420 גרם
      2.היות ולא ניסיתי, ואפייה של אינגליש היא שונה מעגולה, אז קשה לי להגיד, אבל אולי 25 דקות ועוד 15 דקות? בדיוק בשביל זה יש את הסימנים הויזואליים שיעזרו לך לדעת מתי העוגה מוכנה בכל שלב.
      בהצלחה!

  11. רחלי

    הייי
    אני מכינה את העוגה הערב ורוצה להגיד אותה בשישי בערב (ביומולדת 80 של אבא שלי – לא פחות ולא יותר!!)
    אפשר להקפיא אותה היום ולהפשיר בשישי? זה יעבוד???

  12. החיפאית

    היי, פעם 2 שאני אופה- מתה על סגנוו הכתיבה וחוש ההומור שלך וכמובן שהעוגה היא פשוט ליגה אחרת! תודה!

  13. מיכל

    עוגה מושלמת!! (שאלה בסוף)
    כבר פעם שלישית שמכינה אותה ופשוט כיף!!
    הכנתי חצי בפעם הראשונה, רגיל בפעם השניה ובשלישית כבר אפיתי שיהיה לליל הסדר בתבנית 24 והכפלתו פי 1.44,
    שלמות!!
    השוס שהיא גם בלי גלוטן❤️
    תודה על מתכונים כאלו

    רק פחד קטן.. אני רואה שהעוגה ממש תופחת, מתה מפח לשים את החלק השני ושהיא פשוט תגלוש 🫣
    יש דרך למנוע את זה?
    תודה!!

    1. נועם מאת

      שמח שאת אוהבת את העוגה!
      לשאלתך- לא- אבל אם את חוששת או שהתבנית נמוכה מדי- אז תאפי בתבנית יותר גבוהה, או שתעשי שוליים גבוהים מנייר אפייה.
      בהצלחה! (:

  14. עדי

    הכנתי את העוגה אתמול לערב פסח – וואו! העוגה מדהימה, ואני לגמרי הולכת להכניס את המתכון לרשימת המועדפים. תודה.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אתר זה עושה שימוש באקיזמט למניעת הודעות זבל. לחצו כאן כדי ללמוד איך נתוני התגובה שלכם מעובדים.