לחם שיש יפני

יאבה.

אוטוטו ספטמבר.

אתם יודעים מה זה אומר???

שזה חודש אחד לפני אוקטובר הקדוש.

בצק החלב

אבל גם-

שאפשר להתחיל להעמיס בפחמימות!

כי חוץ מזה שגם ככה אין באמת קיץ כי קורונה ואין בעצם שום דבר כי קורונה, וכל הביקיניז בבוידעם בכל מקרה, אז גם מה שניסינו לחסוך [קלורית.] הולך לפח [המטאפורי.], ואוטוטו הקיץ נגמר אז בעצם גם הביקיניז יכולים עכשיו ללכת מצידי עד ברלין כי לא יהיה שימוש בהם בזמן הקרוב;

אז גם תיכף עומדת להתחיל שנה חדשה ובתקופה הזו תמיד מחליטים להפחית או לקצץ או או להחרים פחמימות [על לא עוול בכפן], ולכן כדאי ומומלץ במאוד מאוד לפצות מראש על המחסור הפחמימתי בשעתיים הללו שהנדר יתפוס- כבר עכשיו.

ולכן-

לחם שיש!

לחם שיש יפני

לחם השיש הזה הוא בעצם לחם חלב [אלליי מה עשית!] יפני, שהוא לחם לבן מתקתק, אוורירי ורך, אבל עם טוויסט שוקולדי קליל, וברגע שראיתי את המתכון בבלוג של מריאן ידעתי שאני עוזב הכל והולך להכין את הלחם הזה.

מכנה משותף להרבה לחמים יפניים הוא בצק מקדים [שלפעמים מבושל על הכיריים ולכן הוא רביכה (שאמג אילולא המילה “רכיכה”, “רביכה” הייתה לגמרי המילה האהובה עליי ביקוםםםם), ולפעמים הוא לא] שמשתמש בתכונות ההקרשה של העמילן שבקמח כדי לספוח אליו, יחסית, הרבה נוזלים, בטמפ’ גבוהה, ואז להשתמש בבצק המקדים הזה- בתוך בצק הלחם. כך, הוא מוסיף לחות ורכות אל הלחם מבלי להוסיף יותר מדי נוזלים שמפקששים את הבצק עצמו.

אני אוהב לאפות את הלחם הזה ב-2 תבניות קסטן של 500 גרם, שהן תבניות ישרות וגבוהות שבאות עם מכסה, וככה הלחם יוצא ריבועי וחמודי. אבל אם אין לכם או שלא בא לכם או שאתם מתכחשים לתבנית הזו כי לא משתמשים במילה הזו באמת אלא רק בצורה הקטנה שלה, אז לא חובה- אפשר פשוט להשתמש ב-2 תבניות אינגליש בגודל 23×13 ס”מ [או בתכל’ס, בכל תבנית עם נפח זהה].

ולמרות שזה נראה מפתה ברמות של עוגה- זה לחם שיש, אחרי הכל, ולכן רמת המתיקות היא מינימלית, וגם אבקת הקקאו בבצק הכהה נותנת קולות רקע מינימליים א-לה vanishing. אני אוהב לאכול את הלחם הזה כמו שהוא, או עם חמאה, ריבה, חמאת בוטנים, שוקולד.. או אם בא לכם לחגוג איזה אירוע מיוחד כמו גילוי הקודים בדייב או התקדמות ל-TE או מעבר לדירה חדשה ליד שכנה היסטרית שמסתברת שמתאמנת בסולמות באופרה כי אחרת אי אפשר להסביר את הדציבלים שעפים שם, אז אפשר לעשות וואחד פרנץ’ טוסט או ברד פודינג!

לבצק המקדים

  • 45 גרם קמח רגיל [בערך ⅓ כוס]
  • 120 גרם חלב [½ כוס]
  • 120 גרם מים [½ כוס]

לבצק החלב

  • 325 גרם קמח לחם [⅓ 2 כוסות]
  • 7 גרם שמרים יבשים [¼ 2 כפיות]
  • 50 גרם סוכר [¼ כוס]
  • 1 כף אבקת חלב [לא חובה, אבל כדאי]
  • 1 כפית מלח
  • 120 גרם חלב [½ כוס]
  • 1 ביצה
  • 60 גרם חמאה

לבצק הקקאו

  • 310 גרם קמח לחם [¼ 2 כוסות]
  • 7 גרם שמרים יבשים [¼ 2 כפיות]
  • 50 גרם אבקת קקאו [½ כוס]
  • 100 גרם סוכר [½ כוס]
  • 2 כפות אבקת חלב [לא חובה, אבל כדאי]
  • 1 כפית מלח
  • 120 גרם חלב [½ כוס]
  • 1 ביצה
  • 60 גרם חמאה

להכנת הבצק המקדים

בסיר או קלחת בינוניים, טרפו [כלומר ערבבו עם מטרפה] את הקמח עם החלב והמים. בשלו מעל אש בינונית, תוך כדי טריפה מתמדת, למשך כ-5 דקות, או עד שהתערובת הסמיכה והיא במרקם של יוגורט סמיך או של פירה.

הסירו מהאש, העבירו לקערה קטנה, וכסו עם ניילון נצמד שנוגע ממש בתערובת עצמה. הניחו להתקרר לטמפ’ החדר.

להכנת בצק החלב

בקערת מיקסר, ערבבו ביחד את קמח הלחם עם השמרים, הסוכר, אבקת החלב והמלח. הוסיפו מחצית מהבצק המקדים [החצי השני ייכנס לבצק הקקאו] ביחד עם הביצה והחלב, חברו למיקסר וערבלו עם וו הלישה במהירות נמוכה למשך 5 דקות. במהלך הלישה, גרדו את דפנות ותחתית הקערה כדי לוודא שהבצק אכן נילוש פרופרלי.

הוסיפו את החמאה והמשיכו ללוש כ-5 דקות במהירות נמוכה, או עד שהחמאה נטמעת בבצק. גרדו את דפנות ותחתית הקערה, הגבירו את המהירות מעט ולושו למשך 5 דקות נוספות, או עד שהבצק חלק ונפרד מהדפנות [במידת הצורך, אם הבצק רך מדי ולא נפרד מהדפנות- הוסיפו מעט קמח בהדרגה].

העבירו את  הבצק אל קערה משומנת קלות. כסו בניילון נצמד והתפיחו במשך שעה בערך, או עד להכפלת הנפח. בינתיים, הכינו את בצק הקקאו!

להכנת בצק הקקאו

בקערת מיקסר, ערבבו ביחד את קמח הלחם עם השמרים, אבקת הקקאו, הסוכר, אבקת החלב והמלח. הוסיפו את יתרת הבצק המקדים ביחד עם הביצה והחלב, חברו למיקסר וערבלו עם וו הלישה במהירות נמוכה למשך 5 דקות. שוב, במהלך הלישה, גרדו את דפנות ותחתית הקערה כדי לוודא שגם הבצק הזה נילוש פרופרלי.

הוסיפו את החמאה והמשיכו ללוש כ-5 דקות במהירות נמוכה, או עד שהחמאה נטמעת בבצק. גרדו את דפנות ותחתית הקערה, הגבירו את המהירות מעט ולושו למשך 5 דקות נוספות, או עד שהבצק חלק ונפרד מהדפנות [במידת הצורך, אם הבצק רך מדי ולא נפרד מהדפנות- הוסיפו מעט קמח בהדרגה].

העבירו את  הבצק אל קערה משומנת קלות. כסו בניילון נצמד והתפיחו במשך שעה בערך, או עד להכפלת הנפח.

לעיצוב הלחם

שמנו שתי תבניות לחם, קסטן או אינגליש רגילות. אם אתם משתמשים בקסטן- שמנו גם את המכסים. הניחו בצד.

קודם עבדו עם בצק החלב- הוציאו את האוויר מהבצק [פשוט נותנים לו בוקס! אז את כל האגרסיות להוציא עכשיו בבקשה], והעבירו למשטח עבודה מקומח קלות. חלקו את הבצק ל-8 חלקים, וכדררו כל חלק לכדור. הניחו בצד, וכסו בניילון נצמד כדי שהבצק לא יתייבש בזמן העבודה על בצק הקקאו.

כעת, עבדו עם בצק הקקאו- אז הוציאו לו את האוויר, העבירו למשטח עבודה, חלקו ל-8 חלקים וכדררו כל חלק. הניחו בצד וכסו בניילון נצמד.

עכשיו אמורים להיות לכם 8 כדורי בצק בהירים, ו-8 כדורי בצק כהים. אמת? לאמיתה. אז עכשיו אנחנו נרדד כל כדור למלבן, נערום אחד על השני, נגלגל לרולדה, נמעך קצת, ונרדד שוב לרולדה. מוכנים? מאז ומעולם. אז:

קחו כדור בהיר אחד ומעכו או רדדו אותו למלבן בערך בגודל של 20 על 12 ס”מ. קחו כדור כהה אחד ומעכו או רדדו אותו למלבן באותו גודל. הניחו את המלבן הכהה מעל המלבן הבהיר, וגלגלו את שתיהן יחדיו, כמו רולדה, מהצד הקצר.

עתה, קחו את הרולדה השמנמנה הזו, וסובבו אותה ב-90 מעלות כך שתהיה לאורך, והצד הקצר יהיה קרוב אליכם. מעכו/רדדו אותה למלבן בערך בגודל של 20 על 12 ס”מ, וגלגלו שוב, כמו רולדה, מהצד הקצר. הניחו את הרולדה באחת התבניות כשהצד של ה”תפר” [כלומר החיבור] פונה כלפי מטה, וזהו! חזרו על הפעולה עם כל כדורי הבצק כך שבכל תבנית ישבו להן 4 רולדות. אני אוהב לשחק עם הצבעים של הלחם אז אני ברולדה אחת מתחיל עם בצק כהה על בצק בהיר, וברולדה הבאה יש בצק בהיר על בצק כהה; כך הצבעים משחקים לסירוגין וזה אקסטרה משויש ופאביולס.

כשבכל תבנית משומנת יש 4 רולדות, כסו אותן בניילון נצמד והניחו לתפוח עד להכפלת הנפח, בערך שעה. אם אתם אופים בתבניות קסטן, אז הלחם צריך להגיע כמעט עד הקצה של התבנית.

לאפיית הלחם

לקראת סוף זמן ההתפחה, חממו את התנור ל-180 מעלות.

כשהתנור חם והבצק תפוח- הסירו את הניילון הנצמד [אם אתם משתמשים בקסטן- כסו עם המכסה], והכניסו לתנור לכ-40 דקות, או עד שהבצק הבהיר מזהיב וכל הבית מריח כמו גן עדן [כמובן שאם אתם משתמשים בקסטן- הסירו את המכסה כדי לראות את הצבע].

הוציאו מהתנור והניחו להתקרר עד כמה שאפשר לפני ההסתערות.

מאחר והמתכון הזה מניב 2 כיכרות, אני אוהב להקפיא את הלחם הזה גם אם אני הולך לתת אותו- אבל יש תהליך: קודם מחכים שהלחם יתקרר לגמריייי, ואז פורסים את הלחם עם סכין משוננת [עדיף סכין לחם], ואז מניילנים זוגות זוגות [כי אנחנו יודעים ש-it takes two], ואז שמים במקפיא, במדף הייעודי של מי שיקר לליבכם.

19 thoughts on “לחם שיש יפני

    1. נועם מאת

      היוש! תבניות קסטן נמדדות לפי המשקל שנכנס בהן. במתכון הזה השתמשתי, כפי שכתוב, בתבניות של חצי קילו.

    1. שושי

      מסכימה לגמרי, כל מתכון שלך, אני לא קונדיטורית, אני חובבת ופשוט יוצא לי מדהים, אודות להסברים שלך, זה לא ברור מאליו ועל כך תודה גדולה

  1. דרור

    היי נועם. אני מעדיף לאפות רק תבנית אחת ולהקפיא את הבצק(ים) של התבנית השניה. נשמע לך סבבה? אם כן, באיזה שלב לעשות זאת ואיך מומלץ להתנהל עם ההפשרה? תודה

    1. נועם מאת

      היוש! אני אישית חושב שהתוצאה הכי טובה היא אם מכינים את הלחם ישר, ומקפיאים אותו כבר אפוי.
      אבל, אם זה יותר מסתדר לך, אז אפשר גם להקפיא לפני האפייה [לדעתי אם משווים סייד ביי סייד, מבחינים בהבדל אבל הוא די זניח].
      אפשר לעשות באיזה שלב שאתה רוצה- ישר אחרי הכנת הבצקים או אחרי כדרורם, או אחרי העיצוב.. תעשה מה שהכי נוח לך ללו”ז.
      בכל מקרה, אופן ההפשרה הוא זהה- לילה לפני להעביר למקרר להפשרה איטית, ואז בבוקר [או במהלך היום] אפשר להמשיך עם המתכון.
      בהצלחה! 🙂

      1. דרור

        פעלתי לפי עצתך ואפיתי את שתיהן. יצא מושלם!
        תבנית אחת סידרתי כמוך ובשניה, מפאת צורתה (אינגליש רגילה), סידרתי את הרולדות לאורך. תשמע, אחרי שפורסים אותה, הצורה של שני השבלולים זה לצד זה נותנת פייט לצורה המהממת של השיש!
        אבל יש לי שאלה לפעמים הבאות: למרות שפעלתי בדיוק לפי ההוראות שלך, שני הבצקים היו כאלה רכים, שנאלצתי להוסיף כמות די רצינית של קמח (הבצקים נתקעו בשלב של התמונה השניה לפני האחרונה בסדרה של הבצק הבהיר). יש לך הצעה למה? חשבתי שאולי זה קשור בטמפרטורה של החלב? של הביצה? את הרביכה הוספתי כשהיא היתה בטמפרטורת החדר.
        וסליחה על התגובה הארוכה:(

        1. נועם מאת

          היוש!
          ראשית- ממש אין להתנצל על תגובות ארוכות, אני אוהב כאלה, וכל המרבה הרי זה משובח!
          שמח לקרוא ששתי התבניות יצאו מוש (:
          לשאלתך- נראה לי שזה פשוט קשור לקמח ולכמה חם/יבש היה היום, כמה לחות הקמח סופח וכו’. הדבר הנכון לעשות הוא באמת להוסיף קמח עד שהבצק נראה כמו שבתמונות- בשביל זה הן שם!
          כמו כן, למרות שזה כתוב במתכון, אני ממליץ שוב תמיד לגרד את דפנות ותחתית הקערה כי זה גם מאפשר לישה טובה יותר, וגם מעבד פנימה אילו חלקים או רכיבים שלא נילושו לפני כן (:

          1. יעל

            מה הסיכוי להכין את הלחם ללא מיקסר? הוא נוח ללישה ביד או דביק מדי? ממש רוצה לנסות אבל מיקסר אין…

          2. יעל

            מממ… לא בטוחה מה זה אומר. אני מכינה הרבה פוקצ’ות ופיצות והבצק שלהן אף פעם לא נוזלי אלא הכי נוח ללישה…
            מבאס. הרבה מהמתכונים חסומים לי בלי מיקסר, אבל לקנות אחד כרגע לא עומד על הפרק.

          3. נועם מאת

            בצק פוקצ’ה אמיתי הוא מאוד מאוד נוזלי ודביק; בצק פיצה גם יכול להיות ככה אבל זה תלוי איזה סוג פיצה רוצים.

    1. נועם מאת

      היוש!
      לא צריך לשמור את הרביכה במקרר, היא צריכה להגיע לטמפ’ החדר- ואז משתמשים בה.
      אבל אם אין ברירה אפשר לכסות ולשים במקרר למשך יומיים-שלושה.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אתר זה עושה שימוש באקיזמט למניעת הודעות זבל. לחצו כאן כדי ללמוד איך נתוני התגובה שלכם מעובדים.