פופקורן קרמל מלוח

אוקיי פיפס,

יש לכם מושג כמה ממכר הדבר הזה????

עד לפני כמה שנים הכרתי רק את הפופקורן המתוק שמוכרים בסופר, שחצי מהפופקורן בו לא מפוצפץ בכלל [אז אני מניח שיש להגיד שחצי מהקורן לא פופ-ד?], והוא מתוק וחד מימדי ונמאס ממנו אחרי שניה וחצי.

אבל אז.

אכלתי איפשהו בלוס אנג’לס kettle corn שזה כמו פופקורן מתוק-מלוח שמוכרים בקונוסים כאלה מנייר [נראה לי זה בגן חיות שלהם? אל תשאלו למה הייתי שם. זה לא בשביל החיות], וזה היה, ממ, נחמד.

ואז אכלתי בטורינו פופקורן-קרמל מלוח ופופקורן בננה, ואם הוא היה קצת יותר טרי זה היה מגה מוש.

אז החלטתי לעשות מעשה! ולהכין בבית פופקורן כזה, אבל עם טעם חמאתי, טופי-י, ולא לשכוח מלוח!!

כמובן שעד שחזרתי לארץ, שכחתי מזה לגמרי, עד לפני כמה חודשים.

אז חיפשתי מתכונים, וכולם היו נראים לי לא מדוייקים במיוחד, עד שראיתי את המתכון של קרין גורן [יס!] שבו סופסוף הייתה טמפרטורה מסויימת שאליה צריך לבשל את תערובת הטופי. ואז, עשיתי קצת שינויים מינוריים, כדי להתאים את זה לחיכי, וזה, כעת-

ממש, ממש, ממכר.

פופקורן קרמל מלוח

למרות השם פופקורן קרמל מלוח, טכנית אין כאן קרמל, אלא מעין טופי, שאליו מוסיפים סודה לשתייה [שיוצר מרקם אוורירי ע”י ימבה של בועות קטנטנות], ומערבבים מהר מהר עם הפופקורן. ואז, רק נשאר לייבש את זה בתנור!

בתכל’ס, אתם יכולים להכין כמויות של הדבר הזה ולשמור בצנצנות אטומות בטמפ’ החדר. הכל תלוי במגבלות התנור שלכם; אבל אני אישית אוהב שבצנצנות העוגיות שלי יש תוכן שונה, אז הכנתי רבע מהמתכון המקורי, וזה ממלא לי קצת פחות ממגש אחד בשכבה אחידה [כדי שלא אצטרך לערבב את זה ולהתעסק עם זה בזמן האפייה], שמספיק בדיוק לצנצנת אחת. אבל אתם תעשו כטוב בעיניכם!

אם אתם רוצים להשתמש בפופקורן למיקרוגל, אז 50 גרם גרעיני תירס מתורגמים ל-בערך 43 גרם פופקורן [מפוצפץ]. בעיקרון צריך להשתמש גם בפופקורן בלי מלח בשביל זה, כדי שלא יהיה מלוח מדי [יש דבר כזה??], אבל אני הייתי פשוט מפחית מהמלח שבתערובת הטופי.

  • 50 גרם גרעיני תירס [1/4 כוס] [+3 כפות שמן, אם אתם מפצפצים את הפופקורן בסיר]
  • 50 גרם חמאה
  • 50 גרם סוכר לבן [1/4 כוס]
  • 50 גרם סוכר חום כהה [1/4 כוס]
  • 2 כפות גולדן סירופ [אפשר להמיר בדבש, אני פשוט לא אוהב דבש]
  • 1/4 כפית מיץ לימון
  • 1/2 כפית מלח
  • 1/8 כפית סודה לשתייה [אם אין לכם מידה כזו פשוט תקחו חצי מרבע כפית]
  • מעט מאלדון/פלור דה סל, לפיזור [אני השתמשתי במאלדון מעושן]

לפצפוץ הפופקורן

קודם כל צריך לפצפץ את התירס. אני הכי אוהב לעשות את זה באיר פופר, כי ככה יש מקסימום גרעינים שמתפצפצים. אם אין לכם, ואתם עושים את זה על הכיריים, אז חממו בסיר בינוני 3 כפות שמן עם 3 גרעיני תירס. אנחנו נשתמש בהם בשביל לדעת מתי השמן חם מספיק. אז כסו את הסיר והמתינו כמה דקות. בינתיים השמן יתחמם ואפילו יקפוץ לו, אבל שיקפוץ [חה!]. ברגע שאתם שומעים שלושה פצפוצים- זה אומר שגרעיני התירס הפכו לפופקורן, והשמן חם מספיק. אז הסירו את המכסה, הוציאו את שלושת הגרעינים המפוצפצים, והכניסו את שאר הגרעינים פנימה. כסו שוב ונערו היטב כדי לכסות את כל הפופקורן בשמן. לאט לאט כל התירס יתחיל להתפצפץ, אז הניחו לו, אבל נערו מדי פעם את הסיר כדי לעודד את הגרעינים הבלתי-מפוצפצים – להתפצפץ.

כשרעש הפצפוץ מתחיל להאט ויש הפרשים של 3 שניות בין כל פצפוץ, הסירו מהאש, עדיין מכוסה, ותנו ניעור קל. חכו 10 שניות כדי לתת לגרעינים האחרונים להתפצפץ, אם הם קיימים, ואז הסירו את המכסה. העבירו את התכולה לקערה גדולה ורחבה [הרבה יותר קל לערבב בקערה רחבה מאשר מקערה גבוהה], ואם אתם רואים גרעינים לא מפוצפצים- הוציאו אותם. הניחו בצד.

להכנת הפופקורן-קרמל-מלוח

חממו את התנור ל-120 מעלות ורפדו מגש אפייה גדול [כמו זה של התנור] בנייר אפייה. הניחו בצד.

בסיר או קלחת קטנים [עדיף צר וגבוה מאשר נמוך ורחב, כדי שיהיה קל למדוד את הטמפרטורה], על אש בינונית, ערבבו את החמאה עם הסוכרים, הסירופ, מיץ הלימון והמלח, עד שהחמאה נמסה והתערובת חלקה ואחידה. המשיכו לבשל את התערובת, תוך כדי ערבוב, עד שהיא מגיעה לטמפרטורה של 148 מעלות צלזיוס.

הסירו את הסיר מהאש, ערבבו פנימה את הסודה לשתייה- בזהירות, כי התערובת תבעבע קצת- ושפכו מעל הפופקורן. התחילו לערבב אבל שימו לב שמהרגע הזה, כל שניה חשובה, כי הטופי מתקרר ומתקשה מרגע לרגע, וקשה להתעסק איתו כשהוא קר, אז הנה 2 טיפים שיעזרו לכם:

  1. השתדלו לשפוך את הטופי ולכסות כמה שיותר מהפופקורן שלמעלה, ולא לשפוך בנקודה אחת, כדי שכבר מההתחלה חצי מהעבודה תיעשה. אם שופכים רק במקום אחד, אז הטופי נופל מהר למקום אחד בתחתית הקערה הקרה, ומתקשה לגוש שקשה לערבב אותו.
  2. כששפכתם את הכל, הדרך הכי טובה לערבב היא באמצעות 2 כפות, כמו שעושים לסלט ירוק. בדרך הזו, מחזיקים בכף בכל יד, ומרימים כמות יפה של פופקורן מתחתית הקערה אל החלק העליון. השימוש ב-2 ידיים מזרז את התהליך פלאים, ומונע מחלקים להתגלגל בדיוק למרכז הקערה, שם הם יתחבאו, נטולי-טופי, עד שיהיה מאוחר מדי.

בקיצור, כשהכל מעורבב יופי-טופי [חה], העבירו את הפופקורן אל מגש האפייה המרופד שהכנתם. פזרו אותו בשכבה אחידה על פני כל המגש, פזרו מעל את המאלדון/פלור דה סל, והכניסו לתנור למשך שעה, ואז הוציאו את המגש מהתנור, והניחו על רשת לצינון מוחלט.

כשהפופקורן התקרר לחלוטין, נשנשו עד כלות נפשכם, ואחסנו מה שנשאר, אם נשאר, בצנצנת אטומה בטמפרטורת החדר.

63 thoughts on “פופקורן קרמל מלוח

  1. נעמה

    נראה מושלם! ומסוכן.
    טיפ קטן לעצלנים שאין להם איירפופר ולא רוצים לשטוף סירים – אפשר להכין פופקורן מגרעיני תירס רגילים במיקרו, בלי שמן והרבה יותר זול מפופקורן בשקית – פשוט שמים בפיירקס הכי גדול שנכנס למיקרו שכבה אחת של גרעינים ומכסים בצלחת עמידה למיקרו. זה אמור לקחת שלוש-חמש דקות בחום גבוה אבל זה מאד תלוי במיקרו, אז כדאי להשגיח – פופקורן שרוף זה עסק די מסריח. כמו שנועם הראה בסטוריס, את אלה שלא התפוצצו פשוט מחזירים לסיבוב נוסף.
    אם רוצים לזרז את העסק, אפשר להכניס את הפיירקס הריק למיקרו לחימום קל לפני שמוסיפים את גרעיני התירס, אבל זה עובד יופי גם בלי החימום המקדים.
    שימו לב שהפיירקס והצלחת מתחממים מאד, אז להוציא בזהירות!

    1. נועם מאת

      מהממת! תודה על הטיפ- ומוסיף טיפ קטן משלי: כאמור, הפיירקס מאוד מאוד מתחמם, אז להיזהר לא להניח אותו על שיש [או כל משטח אחר קר], כי ניגוד הטמפ’ האלה יכול לסדוק [במקרה הטוב] את הפיירקס!

    1. נועם מאת

      לא נעים לי לאכזב אותך אבל נראה לי שזה פשוט פופקורן מקורמל בסירופ מאוד חלש, אבל עם תמצית בננה 😶
      (זה עדיין טעים פחד)

    2. עירית

      הכנתי בטעם בננה עם בננות מיובשות שטחנתי, גם לקירמול וגם פיזרתי מלמעלה לפני האפיה, הוספתי מעט צבע מאכל לגוון.

  2. גיל

    הפופקורן בתנור, טעמתי קצת לפני שנכנס לתנור, יצא מעולה! הגיוני שאני רואה עכשיו (כשהוא בתנור) שלוליות קטנות של טופי מתחת לפופקורן? תקין?

    1. נועם מאת

      היוש! כן זה תקין לגמרי 🙂 אם עובדים ממש ממש מהר וממש ממש יעיל אז זה לא אמור לראות כי הטופי מצפה בצורה אחידה את הפופקורן. במקרה הזה יש קצת יותר בהיקף החיצוני, שבתנור נוזל קצת. זה עדיין טעים ויש שגורסים שיותר!

  3. ‫רינת

    טוב.. תקשיב ותקשיב טוב… רשמית אני לא אוהבת אותך יותר!!!
    (סתם..)
    אני מכינה הרבה מתכונים שלך, פעם ראשונה אני חושבת שאני כותבת תגובה
    זה אחד הדברים הכי טעימים שאכלתי!!! – הכנתי כמות כפולה מראש וכשראיתי איך אני מתחילה לכרסם את זה
    ישר שמתי קודם כמות בצד שביל העוגה 🙂 כדי שלא יגמר לי – ואני אשאר בלי פופקורן לעוגה – ואין חמאה בסופרים כדי להכין חדש!!

    בקיצור.. מתה על הבלוג שלך, על המתכונים ועל הכתיבה המשעשעת…
    רצה לחפש עוד חמאה כי נגמרה לי..
    ביי 🙂

    1. נועם מאת

      חח יאייי! איזה כיף!!
      שמח לקרוא שאת אוהבת את המתכונים ואת הבלוג בכללי- תמשיכי להגיב כי ממש כיף לי לקרוא את זה!
      אגב.. הפופקורן ששמרת בצד.. זה בשביל העוגה שפרסמתי??

      בהצלחה עם חיפוש החמאה 😉

      1. ‫רינת שרון‬‎

        כן. הכנתי שתי עוגות – יצאו מושלם!!!
        קישטתי עם דפי זהב על הגלאסג’ וצבעתי את הפופקורנים למעלה גם באבקת זהב (במקום לצפות בשוקולד).
        יצא מהמם

    1. נועם מאת

      פלור דה סל הוא מלח ים עדין, פחות מלוח ממלח ים רגיל, והרבה פחות מלוח ממלח שולחן.
      באופן גורף אני לא משתמש במלח שולחן כי אני ממש לא אוהב את הטעם שלו, אבל אם הוא לטעמך- אין סיבה לא להשתמש בו, רק לקחת בחשבון שהוא יותר מלוח מפלור דה סל, אז לשים ממש מעט.
      ולא להשתמש במלח גס- הגרגרים שלו ממש גדולים- עדיף או לגרוס במטחנה ידנית, או לפזר מעט מלח דק.

  4. נתנאל

    עשיתי היום ואחרי שעה הפוקפורן השחים מדי (בעיקר במרכז התבנית) וחלק מהקרמל נזל מהפופקורן והתקבל קרמל מתחת לפופקורן מה אתה מצי לעשות אולי כדי לערבב מדי פעם או להוריד את טמפרטורת התנור או את הזמן?
    תודה מראש?

    1. נועם מאת

      היוש! נשמע כאילו התנור שלך קצת חם מדי.
      פעם הבאה כדאי באמת להוריד מעט את טמפ’ התנור כי אנחנו רק רוצים לייבש את הפופקורן, לא לחמם אותו [ולגרום לטופי באמת לנזול].
      אם הטמפ’ מדוייקת אז אין צורך לערבב מדי פעם, אבל אם אתה רואה שבכל זאת נוזל [שזה אומר שהטמפ’ עדיין גבוהה מדי], אז כן, כדאי לערבב מדי פעם [כדי להציל את הפופקורן שכבר בתנור].
      (:

  5. לירון

    היי,
    כמה זה יוצא בגרמים 1/8 כפית סודה לשתיה ??
    הכנתי את המתכון וזה פשוט טעיםם למותת
    הבישול הגיע לי לטמפ’ של 157 מעלות, והפופקורן לא יצא בבודדים כמו שבתמונות שלך. בכל מקרה זה עדיין יצא טעים .. תודה רבה

    1. נועם מאת

      1/8 כפית סודה לשתייה = 0.7 גרם.
      אם התערובת הגיעה ל-157 מעלות, זה אומר שהיא הסמיכה יותר, מה שאומר שהסירופ היה צמיגי יותר, ולכן היה כנראה יותר קשה לגרגרי הפופקורן להיפרד אחד מהשני. בפעם הבאה ממליץ להיצמד להוראות (:
      בכל מקרה שמח שיצא טעים!! תודה על הדיווח (:

  6. Shanny

    טוב הולכת על זה סופסוף, בפופקורן למיקרו אמנם אבל עדיין 🙂
    אז רק כמה שאלות מעצבנות, כי פסח ואין לי סוכר חום, וסגר וזה..
    מה יקרה אם אשתמש רק בסוכר לבן ובמקום הגולדן סירופ בדבש? זה יתן את אפקט הדו סוכר..?
    ויודע להגיד לי כמה זה בגרמים שתי הכפות של הגולדן סירופ?

    1. נועם מאת

      אם תשתמשי רק בסוכר לבן אז לא יהיה טעם של סוכר חום (:
      אפשר להשתמש בדבש במקום הסירופ [כמו שכתבתי].
      משהו כמו 40 גרם.

        1. נועם מאת

          קצת יותר טוב; הבעיה שלדממרה יש גרגרים גדולים יותר אז הוא נמס פחות בקלות. אבל באין ציפור שיר..

  7. עדי

    וואו, הכנתי היום – ויצא מעולה!!! כל כך טעים, חוסל בהתלהבות – תוך דקות (מילולית). תודה על המתכונים המעולים והבלוג הכיפי!

  8. Tal Cohen

    היי נועם
    הכנתי כעת את המתכון, כהכנה לשכבה בעוגה, והצבע של הקרמל יצא לי מעט בהיר.
    בפועל השתמשתי ב100 ג’ סוכר לבן (במקום מחצית סוכר חום), מדדתי 147 מעלות וקצת אך הצבע היה יחסית עדיין בהיר (ענברי-קרם בהיר) ולא נראה שזה ממש התקרמל כמו בתמונות שלך (אולי יש משמעות לסוכר החום- תוהה לעצמי)-אך בכל אופן הורדתי מהאש ושפכתי ישר על הפופקורן.
    זה היה דביק מאוד ויצר גושים של פופקורן שהיה צורך להפריד על גבי התבנית אפייה. מה לדעתך השתבש, מבחינת הצבע שלא הגיע לקרמלי- חום כמו בתמונות שלך?
    תודה

    1. נועם מאת

      המממ, הצבע זה חד משמעית בגלל הצבע של הסוכר- אבל השאלה אם המרקם היה תקין או לא, כי ‘דביק מאוד’ הוא גם המרקם שיוצא כשהוא תקין, רק צריך לעבוד בזריזות כי זה, אחרי הכל, סוכר רותח שמתקרר בצ’יק. מה שכן, בסוכר חום יש קצת לחות שאני מאמין נותנת עוד כמה רגעים של חסד של עבודה לפני שהפופקורן מתקשה. איך הטעם, והמרקם של הפופקורן?

      1. Tal Cohen

        אם זה בתלות בסוכר אז אני רגוע(: להבא אנסה עם סוכר חום כדי לקבל צבע וטעם עמוק יותר
        ממש ממש טעים… נשנשתי ונשנשתי
        תודה (:

          1. שני

            וואו כל קינוח שלך תאווה לעיניים 😉

            אשמח שתסביר לי כמה דברים:
            מה נותן הגולדן סירופ/גלוקוזה במתכון?
            אני גם לא אוהבת טעם של דבש אבל אין לי גולדן סירופ. כמה הכרחי?

          2. נועם מאת

            היוש!
            הגולדן סירופ מונע קריסטליזציה של הקרמל ומאפשר לו להישאר חלק וגמיש.
            לא הכרחי אבל מומלץ.

    1. נועם מאת

      היוש!
      אולי עם תחליפי החמאה הסטנדרטיים, אבל לא ניסיתי היות וטעם החמאה מורגש פה והטעם של התחליפים לא קוסם לי….

  9. שי

    היוש נועם מה שלומך ? במידה ואני רוצה שממש תהיה של טופי מסביב לפופקורן ( ממש כמו בוורטסט אורגינל) אז פשוט אולי להכפיל את כמויות הטופי ? או שזה לא המתכון הנכון עבור זה ?

    1. נועם מאת

      היוש!
      אני לא בטוח מה יש בוורטרס אורגינל- יש כאילו גירסה עם פופקורן?- אבל אם את רוצה שיהיה יותר טופי- אין בעיה להכפיל, אבל זה לא יצא “פופקורן מקורמל” כמו שאת רואה פה.

  10. Shay

    היוש מה שלוצך ? רציתי
    לדעת איך אפשר לעשות בעוד טעמים את המתכון ? נניח שוקולד או חמאת בוטנים וכו ? מחפשת גיוונים , המתכון עצמו הכנתי מיליון פעם והוא תמיד מושלם

    1. נועם מאת

      ניסוי וטעייה זו הדרך הכי טובה. אין דרך אחת קסומה שתעבוד לכל וריאציה כי כל חומר מתנהג בצורה אחרת.

  11. עמליה

    היי נועם רציתי לשאול לדעצך יש דרך לעשות את המתכון הזה מלוח ? נגיד עם צדר ? והאם יש דרך לשלב לדעתך נגיד במקום גולדן סירופ אז לשלב מייפל וקינמון ?

    1. נועם מאת

      היוש!
      לא ניסיתי, אבל לדעתי אפשר להוסיף אבקת צ’דר. אבל אני לא בטוח איך זה ישתלב מבחינת טעמים עם קרמל.
      אפשר לנסות להמיר את הגולדן סירופ בסירופ מייפל [עדיף מלאכותי מבחינת מרקם], ופשוט להוסיף קינמון.
      עם כמה נסיונות, אני חושב שתצליחי להגיע לתוצאה מספקת (:
      בהצלחה!

  12. אורית אפק

    נועם, הכנתי עכשיו את הפופקורן ויצא קטלני! זה באמת ממש מסוכן, אי אפשר להפסיק לנשנש 😀
    תודה על המתכון המפורט והתמונות הרבות, זה ממש עוזר במתכונים כאלה שנראים קצת מרתיעים בהתחלה.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אתר זה עושה שימוש באקיזמט למניעת הודעות זבל. לחצו כאן כדי ללמוד איך נתוני התגובה שלכם מעובדים.