עוגת מוס שוקולד אפויה [בקושי]

 

אתם מכירים את זה שלפעמים אתם ממש ממש אוהבים משהו,

בלי סיבה מיוחדת,

בלי הסבר הגיוני,

פשוט כי ככה,

ופתאום אתם מגלים פרט אינפורמטיבי שמסביר את הכל?

כמו, למשל, ש-brown eyes של דסטיניז [שהוא בעצם של ביונסה, אבל בעצם, כמעט כל השירים של דסטיניז הם של ביונסה], הופק ע”י וולטר אלפננסייף, אקא השותף-של-מאריה-בשנותיה-המוקדמות?

או שבביסקוויט האהוב עליכם מנערות ילדות לידה לא רק שיש חמאה אמיתית אלא שהיא צרפתית ואף מלוחה??

או שהסיבה שכל כך אהבתם את ההופעה של this is it של דיאנה דגרמו בעונה 3 של אמריקן איידול הייתה לא רק כי וזה חידוש של השיר המקורי של מלבה– אייקון לכשעצמו/ה- אלא כי זה גם חודש ע”י דני מינוג שלא רק שהיא [גם דני, וגם הגרסה] פביולוס בפני עצמה אלא כי בקליפ שלה מופיע חברה דאז, בעלה וגרושה לעתיד, ג’וליאן מקמהון, אקא קול טרנר, או בלת’זור, ממכושפות???

או שעוגת מוס השוקולד האפויה,

זו שהכנתם שניםםםם על גבי שניםםםם מאיזה פתקון שנכתב אי שם בשנות ה-2000 המוקדמות,

היא בעצם מתכון של נייג’לה????

עכשיו הכל ברור.

עוגת מוס שוקולד אפויה [בקושי]

כאמור, המתכון המקורי לעוגה הזו הוא של האדמו”ר נייג’לה מהספר האיקוני, האגדי, ושל-הרגע How to be a domestic goddess; וכמה מעלות טובות לעוגה הזאת! היא קלילה, מהירה, מועטת-מרכיבים, נטולת גלוטן, ובאופן כללי to die for. [אבל אל]

בבסיסה העוגה הזו מורכבת מכמה מרכיבי יסוד בודדים: שוקולד, חמאה, ביצים וסוכר. שזה גם מרכיבי היסוד שלי. ושל הרבה עוגות. אבל אז בא הספין הנייג’ליאני: כמובן שהיא הוסיפה וניל ומלח כי היא יודעת מה היא עושה, אבל גם את השוקולד מפרקים לשוקולד מריר ושוקולד חלב; את הביצים- מפרידים; את הסוכר- מחלקים לסוכר לבן וסוכר חום, לתוספת פאדג’ית חמימה; ואפילו האפייה הנייג’ליאנית היא מאוד מינימלית, כדי שהאמצע יישאר פודינגי במלוא מובן המילה.

אישית, אני אוהב לאפות את זה טיפונת יותר רק עד שהעוגה אפויה בקושי, וכדי שהעוגה תהיה גם חתיכית וגם חתיכה, ורק קודש הקודשים במרכז יישאר מותך; אבל חוץ משינוי קל גם באופן ההכנה- המתכון די נאמן למקור. התוצאה? עוגה קלה במרקם אוורירי שליטרלי נמסה בפה, עם קראסט עליון דקיק ואגדי [חומר לשירה ממש] שמתנגד יופי עם התוך הרך וליבת המוס; או בקיצור? טוטאל מוש.

היות והעוגה מורכבת רק מכמה מרכיבים בודדים- נסו להשקיע כמה שיותר במרכיבים; החשוב בהם בעיניי הוא השוקולד[ים]- אני אוהב להשתמש בשוקולדים של ולרונה, 70% [שנקרא Guanaja] או 72% [שנקרא Araguani] מוצקי קקאו בשוקולד המריר, ו-40% [שנקרא Jivara] מוצקי קקאו בשוקולד החלב. אתם לא חייבים להשתמש בולרונה, אבל כדאי שאחוז מוצקי הקקאו יהיה דומה.

הכמויות במתכון מתאימות לתבנית בקוטר 15 ס”מ, אבל אני הכנתי את העוגה הזו במגוון גדלים- תלוי ברמת ה-wallowing הנדרשת- 15 ס”מ, 20 ס”מ ו-23 ס”מ והיא תמיד מושלמת [ואת כולן רשמתי לכם! שפע!!]; מה שטוב זה שהיות והעוגה נאפית באמבט מים- האפייה נעשית בעדינות ולכן די קשה להרוס אותה, אז גם אם היא אפויה יותר מדי או פחות מדי, היא עדיין תהיה טעימה, כי בכל זאת- It’s chocolate.

15 ס”מ 20 ס”מ 23 ס”מ
שוקולד מריר איכותי
 150 גרם  225 גרם  300 גרם
שוקולד חלב איכותי
 25 גרם  37.5 גרם  50 גרם
חמאה  87.5 גרם  131.25 גרם  175 גרם
ביצים 4 6 8
סוכר חום בהיר [לא דמררה]
 50 גרם  75 גרם  100 גרם
סוכר לבן  50 גרם  75 גרם  100 גרם
וניל כפית וחצי 2 כפיות ורבע כף אחת
מלח קורט קטן קורט גדול 1/4 כפית

חממו תנור ל-180 מעלות והרתיחו מים בקומקום.

שמנו היטב תבנית קפיץ או מתפרקת ואם אתם רוצים להגיש את העוגה מחוץ לתבנית- שאגב היא צריכה להכנס למקרר קודם- רפדו את תחתיתה בנייר אפייה. הניחו אותה מעל 2 יריעות של נייר אלומיניום, ועטפו אותה מבחוץ כך שהאלומיניום יכסה את הדפנות והתחתית מבחוץ- והופס! הנה תבנית מצופת אלומיניום! [אישית אני אוהב להיות מצופה יהלומים. אבל כל אחד ומה שעושה לו טוב]. השלב הזה יאטום את התבנית כי אנחנו הולכים לאפות את העוגה כשהיא מוקפת מים. הניחו בצד.

הניחו את השוקולד והחמאה בקערה בינונית חסינת חום, והמיסו במיקרוגל או מעל סיר עם מים חמים מאוד/רותחים. הסירו ממקור החום, והניחו להתקרר טיפונת.

בינתיים, בקערת מיקסר [המצוייד בוו הבלון/הקצפה] או קערה גדולה ומיקסר ידני [אליה כל המרכיבים ייכנסו בסוף, אז היא צריכה להיות הגדולה בקערות], הקציפו את החלמונים עם הסוכר החום הבהיר למשך 5 דקות, או עד שהתערובת בהירה, סמיכה, ואוורירית, וצבעה הופך מכתמתם-חרדל למוקה-מנילה [המעטפה, לא לוזון] [למרות שאולי דווקא כן לוזון]. הוסיפו את השוקולד עם הוניל וערבבו עד שהתערובת כמעט אחידה לגמרי.

[אם אתם משתמשים במיקסר שולחני ויש לכם קערת מיקסר נוספת- השתמשו בה כעת. אחרת- העבירו את התערובת לקערה אחרת, ושטפו וייבשו את הקערה ואת וו ההקצפה היטב. אם אתם משתמשים במיקסר ידני- אז רק שטפו וייבשו את וו(י) ההקצפה.]

בקערה נפרדת, הקציפו את החלבונים עם המלח, במהירות גבוהה עד לקבלת קצף לבנבן. הוסיפו את הסוכר בהדרגה, תוך כדי הקצפה, והמשיכו להקציף, עד לקבלת קצף לבן בוהק גמיש אך עדיין רך. קפלו שליש מהקצף אל תערובת השוקולד- אפשר להיות אגרסיביים עם הקצף בשלב הזה כי כמו גאגא he likes it rough- ואז קפלו את היתרה בעדינות, עד לקבלת תערובת אחידה.

מזגו את התערובת אל התבנית המשומנת, המרופדת ומצופת האלומיניום ושטחו בעדינות לשכבה אחידה. העבירו את התבנית אל תבנית גדולה יותר- הפעם מקשה אחת ולא מתפרקת- כמו תבנית צלייה נניח- והכניסו לתנור. כשהעוגה בתנור, מזגו מים מהקומקום שהרתחתם אל תוך תבנית הצלייה שמכילה את תבנית העוגה מצופת האלומיניום כדי להקיף את התבנית הזו במים חמים עד לבערך מחצית גובה התבנית.

אפו כ-35-40 דקות לתבנית בקוטר 15 ס”מ; 45-50 דקות לתבנית בקוטר 20 ס”מ; או 50-60 דקות לתבנית בקוטר 23 ס”מ, או עד שהעוגה מקבלת קראסט דקיק, אפוי ויבש, אך תוך העוגה מרגיש עוד לח ומוסי. אני אוהב להוציא את העוגה בדיוק ברגע שקיסם הננעץ במרכז יוצא יבש, ולא שניה אחרי- אבל אם אתם רוצים את העוגה יותר “פונדנטית”, אפשר בהחלט לאפות פחות.

הוציאו את התבנית מהתנור, והניחו על רשת. הוציאו בזהירות את התבנית העגולה מתוך אמבט המים, והניחו להתקרר לחלוטין על הרשת [אני מעדיף לתת לה להתקרר עדיין עם נייר האלומיניום]. במהלך הקירור היא אולי תשקע מעט במרכז- זה בסדר לגמרי; זה קורה כי ההיקף החיצוני אפוי יותר, ולכן מתרומם [היוש] יותר, והמרכז עדיין מוסי ומותך.

אם אתם רוצים, אתם יכולים להגיש את העוגה כבר כשהיא מגיעה לטמפ’ החדר, אבל אני אוהב לתת לה לילה במקרר, ואז לחלץ אותה מהתבנית, להפוך אותה בעדינות על צלחת שטוחה, לקלף את נייר האפייה מהתחתית, ואז להפוך בחזרה על צלחת הגשה.

בכל מקרה, כשאתם מוכנים להגיש את העוגה- פדרו באבקת סוכר, עצרו, הביטו ושאלו- How can you be so damn perfect?

אני הכי אוהב לאכול את העוגה בטמפ’ החדר [למרות שהיא טעימה גם קרה ואפילו קפואה!], אבל יותר קל לפרוס אותה כשהיא צוננת, לכן- אחרי הפריסה הניחו לעוגה להגיע בכוחות עצמה לטמפרטורת החדר.

ונכון לפעמים אתם ממש ממש אוהבים משהו, ובסוף מגלים את הסיבה?

אז בפעמים אחרות- באמת אין סיבה. אבל אתם פשוט יודעים,

אחרי הביס הראשון,

ש- it was meant to be.

62 thoughts on “עוגת מוס שוקולד אפויה [בקושי]

      1. נועם מאת

        המרקם של זו היא כמו מוס שבקושי מתייצב- ממש כמו שהשם מרמז.
        השוקולד בריבוע היא פחות אוורירית, ויותר מתוקה.

  1. שי

    היוש מה שלומך ? קודם כל נראה הורס פשוט !!!!!כמה זה אפשר לשמור עוגה כזו במקרר ? והאם עדיין היא תהיה כזו נימוחה ? בנוסף האם לדעתך יעבוד להוסיף לעוגה מעט פרלינה ביתי ? ואם כן כמה בערך?

    1. נועם מאת

      היוש! באופן אישי העוגה אצלי מתחסלת תוך יומיים, אבל תיאורטית נשמרת לפחות שלושה ימים מוש.
      חוץ מתמציות או אבקות מאוד מאוד מרוכזות [כמו נגיד קפה], לא הייתי מוסיף לעוגה שום דבר, כי זה ישנה את האיזון בין המרכיבים.

  2. נעמה

    נשמתי נעתקה כשראיתי את זה באינסטגרם. ואיך פינקת אותנו עם הכמויות לשלושה גדלים! תודה על ההשקעה – ינוסה בקרוב.

  3. לינוי

    איזה פוסט מושלם! הכתיבה שלך נפלאה כרגיל, וההשקעה בפירוט הכמויות לשלושה גדלים היא מדהימה ומתחשבת ❤️ והעוגה עצמה נראית פשוט וואו. תודה על כל ההשקעה 🙏

      1. נועם מאת

        היא יוצאת כמו בתמונות- יחסית גבוהה. תלוי מאיזו כמות של מתכון תרצה להוריד את החמאה, אבל זה יגרום לעוגה להיות יבשה יותר.

  4. גלית

    האדמור נייגלה :))
    אפילו שבהגדרה אני לא אוהבת עוגות שוקולד עשית לי חשק עם הכתיבה המושלמת שלך. וההשקעה שלך- עם טבלת ההמרות. אין עליך. בקיצור, אתה כותב כ”כ מושלם, אולי תכתוב עוד דברים חוץ ממתכונים?

      1. דבורה

        היי ממש עושה חשק להכין מושלם שזה בלי גלוטן .מההכרות שלי עם המתכונים שלך בטוחה שזה יותר ממושלם .
        מה ההבדל בין סוכר חום בהיר לדמררה שהוא גם בהיר…?
        ושאלה שנייה: כתבת שהעוגה כמעט לא אפויה וכשאתה נועץ קיסם באמצע הוא יוצא יבש ..איך יבש כשהיא במצב מוסי ומותך כפי שכתבת .
        אני מעדיפה פחות פאדגי’ יותר אפוי אבל עדיין רך ונמס

        1. נועם מאת

          היוש!
          סוכר דמררה הוא לא סוכר חום בהיר- למרות שהוא אכן בצבע חום בהיר. דמררה הוא סוכר לא [או פחות-] מעובד עם גרגרים גדולים שלא ממש נמסים בפעולת החיכוך עם חמאה, או ביצים. סוכר חום בהיר- תיאורטית- כן.

          לשאלה השניה- כי העוגה היא just set, כלומר, יציבה. אז קיסם שנכנס אמור לא להפריע למבנה הפנימי. את כנראה מתבלבלת בין עוגה רגילה, עם קמח למשל, לבין עוגה כזו שהיא עוגת מוס.

  5. סיסי

    היי נועם,
    איך אפשר לא להתפעל מהעוגה ועוד של נייג’לה המדהימה. אבל הגדלת לעשות והשקעת רבות עם ההמרות שזה פשוט גדולה ולא כל כך מובן מאליו – אז המון תודות. והעוגה ינוסה בקרוב מאוד. רוב תודות.

    1. נועם מאת

      היי! הכוונה בדיוק כמו שזה נשמע- סוכר חום בהיר, בניגוד לסוכר חום כהה. אפשר למצוא את זה בסופרים [ממש כתוב על האריזה “סוכר חום בהיר”] ובחנויות מתמחות לפעמים.

    1. נועם מאת

      היוש! כי צריך לדעת לתכנת אתרים בשביל זה (:
      עד אז- את מוזמנת להעתיק את המתכון למעבד התמלילים האהוב עלייך [נגיד, וורד], ולהדפיס משם (:

  6. קרן

    כמה אני מחכה לפוסטים חדשים בבלוג. כזה כייף לקרוא עוד פוסט מצחיק ומהמם שלך. מסכימה לגמרי שנייג’לה היא שליחה ומייצגת של בוראת עולם.
    ולשאלתי: מי שלא אוהבת שוקולד חלב בעוגות 🤷‍♀️, האם יכולה להשתמש רק בשוקולד מריר או שזה יפגע במרקם?

    1. נועם מאת

      היוש! המרקם ישתנה מעט אבל האמת שלא מרגישים בכלל טעם של שוקולד חלב- את יכולה לראות שהוא בכמות קטנה ביחס לשוקולד המריר; הוא פשוט מעגל קצת את הטעם השוקולד והופך אותו לקצת יותר מתוחכם.

    1. נועם מאת

      תודה! (:
      האמת שכן- צריך לשמן היטב ולרפד את התבנית [חובה בתחתית, מומלץ גם בדפנות], ואז רק כשהעוגה קרה לגמרי [נגיד כמה שעות במקרר] מחלצים [לא הייתי מנסה לחלץ כשהעוגה בטמפ’ החדר].
      אפשר גם לעבור עם ברנר בעדינות בדפנות/תחתית כדי להקל על השחרור.

    1. נועם מאת

      היוש! ניתן בהחלט- אותה כמות- אבל התוצאה תצא טיפטיפונת פחות פאדג׳ית. מצד שני הטעם יצא טיפטיפונת יותר שוקולדי אז השבח

    1. נועם מאת

      היוש! טכנית ניתן להקפיא- גם שלם וגם פרוס- אבל לא יהיה לזה במרכז בדיוק את אותו מרקם כי זה כאילו העוגה התייצבה לחלוטין.

    1. בצוש

      שייך לעשות את העוגה בהיפוך השוקולדים? כלומר, שהרוב יהיה שוקלד חלב? יודעת שיהיה מתוק מאד, השאלה אם יהיה יציב?

      מחפשת זמן רב מתכון לעוגת פאדג /עוגת שוקולד חמה , כמו במסעדות המשובחות. הגעתי לכתובת הנכונה?

  7. איילת חן

    אין דברים כאלה
    מהרגע שהמתכון עלה רק חיכיתי להכין אותו! הכנתי ויצא מושלם ברמות היסטריות!
    המתכון מושלם וכתוב בצורה מסודרת (איזה כיף שיש חלוקה לכמויות!) ולא נשאר פירור מהעוגה.
    תודה תודה תודה <3

  8. עדי

    מחר אני מכינה! כמה חיכיתי להזדמנות 🙂
    השאלה שלי- יעבוד לאפות את העוגה ברינג? ארפד כמובן בנייר אפייה ורדיד אלומיניום, אבל חוששת שבשלב העברת התבנית (בסיום האפייה) מהתבנית עם המים למשטח לקירור, משהו יקרוס שם.. כי ברינג אין תחתית קשיחה..
    מה דעתך?

    1. נועם מאת

      בדיוק בגלל זה גם אני מעדיף לאפות בתבנית מתפרקת/קפיץ, מאשר רינג- כי זה פחות התעסקות. אבל אם תשתמשי בכמה שכבות של נייר אלומיניום (ואז נייר אפייה)- אני חושב שיהיה בסדר לגמרי.
      בהצלחה!
      מחכה לעדכון 😊

      1. עדי

        אנסה כמו שכתבת, כמה שכבות של נייר אלומיניום. פשוט אין לי תבניות קפיץ עגולות, רק רינגים 🤷🏻‍♀️
        אחזור לעדכן מחר 😎

      2. עדי

        אז חזרתי לעדכן 🙂
        אתחיל בזה שהעוגה מושלמת!! וואו כמה שטעימה!
        והמתכון כתוב ברור ומפורט, כיף!
        מה שכן, אצלי החלק העליון של העוגה נסדק באפייה, ממש נוצר עיגול שנפרד משאר העוגה. יכול להיות שהחום גבוה מידי? אני רוצה לאפות שוב אך הפעם אנסה חום נמוך יותר

        1. נועם מאת

          היוש!
          יכול מאוד להיות, וגם יכול להיות שהביצים קרות מדי- נסי להוציא אותן קודם כדי שיגיעו לטמפ׳ החדר, לפני שאת מתחילה במתכון.
          בהצלחה! מחכה לעדכונים נוספים 🙂

          1. כרמל

            היי נועם! תודה רבה על המתכון שנראה מושלם.
            כמה נורא לאפות את הכמות של ה23 בתבנית 24?
            לצערי זה מה שיש בבית. תודה מראש!

          2. נועם מאת

            היוש!
            לא נורא בכלל- העוגה תהיה פשוט טיפונת נמוכה יותר, ותיאפה טיפונת מהר יותר 🙂

  9. חנה

    היו לנו שני אורחים שלא אוכלים גלוטן אז זאת היתה הזדמנות מעולה לנסות את המתכון ויצא מהמם. כל כך טעים!!

  10. אלינור

    נועם אפיתי את העוגה, היא טעימה בטירוף. אבל יש לי שאלה לגבי האפייה עצמה- מדוע היא יוצאת מדורגת בהיקף? כאילו היא עולה בתנור אבל לא באופן אחיד. כך שלאחר אפייה י חלקים רחבים בדיוק בקוטר התבנית וככל שהעוגה עולה בגובה היא קטנה בהיקף שלה? וזה יוצר מראה מעט מדורג. ועל אף ששמתי חמאה וסוכר ותבנית מים.

    1. נועם מאת

      היוש!
      ראשית- שמח שהעוגה יצאה טעימה (:
      לשאלתך- קשה לי לדעת בדיוקקק למה זה קרה כי יכולות להיות אלף סיבות, אבל בדרך כלל שימון-יתר מניב בדיוק את התוצאה הזו [ולמה חמאה וסוכר? לא ציינתי זאת במתכון].

  11. אלינור

    צודק, היה לי בראש את הסופלה שוקולד שאופים אותו בכלי משומן בחמאה וסוכר ולכן ניסיתי כך. מאז אפיתי עם שימון קליל של שמן ויצאה נהדרת. תודה

  12. נועה

    אמאלה ואבאלה!!!!

    מ ו ש ל מ ת
    כמו מי שכתב את המתכון. באמת אין עליך נעם.
    עוגה עשירה בכל היבט- מרקם, טעם, יופי. כל מה שאני רוצה מעוגת השוקולד שלי
    תודה על עוד הצלחה

    מלא לבבות אליך

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אתר זה עושה שימוש באקיזמט למניעת הודעות זבל. לחצו כאן כדי ללמוד איך נתוני התגובה שלכם מעובדים.