סופגניות בקטנה

 

טוב, אז לפני כמה ימים ישנתי לי בפנאן, ביום חופש משובח, מטופח, מבורך;

כשלפתע שמעתי, באמצע הלילה,

רעם.

אבל מה זה רעם, סופר רעם! עם גלימה, בלי משקפיים, ותחתונים מחוץ למכנסיים!

הדבר הראשון שחשבתי עליו זה- יאבההההההההההההה.

הדבר השני שחשבתי עליו זה- יוווווו, גשם! אוי, איזה יופי.

ואז החמצן הגיע למוח ונזכרתי שכללל הכביסה שתליתי אתמול- עדיין בחוץ.

אז קפצתי מהמיטה כמו נינג’ה, ולפני שרצתי למרפסת הגדולה כדי להכניס את מתקן התלייה של הכביסה פנימה, נזכרתי שגם נעלי העבודה [בקונדיטוריה] המזוהמות, המטונפות, המטומאות, עדיין מתאווררות להן [אחרי ניקוי כמובן], במרפסת השניה!

אוי ואבוי לי. אז נסתי למרפסת הקטנה, הכנסתי את הנעליים, ואז רצתי למרפסת הגדולה בעודי נתקל בכל רהיט אפשרי בדרך [אחח] וכמה ברור שבדיוק כמה ימים לפני זה ההורים שלי באו לבקר והחליטו לשדרג את מתקן הכביסה האהוב שלי במודל חדש יותר, גדול יותר, כבד יותר? מאוד ברור.

אז לא מספיק שאני גם צולע וגם מדדה בגשם [שאלה המילים המקוריות ל”singing in the rain”], אני גם מסתרבל בלהכניס את המתקן, שבכל מקרה קצר מלהכיל את כל הכביסה כי עפתי על עצמי ועל כמות הכביסה שהכנתי יום לפני זה כי לא יודע מה חשבתי לעצמי, ועד שאני מצליח להכניס את המתקן הארור כמו R בעודי שר I can make it through the rain, אני כולי נרטב ונעצב וגם מטפטף על הרצפה שהסתפנג’תה לה רק כמה שעות לפני.

ולכן, בשביל להרים את רוחי, החלטתי: הרי הוישרים ליטרלי, בכל מקרה יפעלו היום [ולא רק בגלל מאריאנה]- אז היום עושים סופגניה!

סופגניות בקטנה

הרי מה הבעיה בסופגניות? השפע. תמיד המתכונים הם לכמות גדולה. ואז, אנשים שבסך הכל צריכים רוצים סופגניה אחת או שלוש, ולא רוצים להיתקע עם עוד 25 סופגניות- [כמוני למשל]- פשוט לא מכינים. וול, הגיע הזמן לשנות את זה!

אני אוהב להכין מהכמות של הבצק 3 סופגניות בינוניות- כ-50 גרם כל אחת- אבל אתם יכולים לעשות כמה שבא לכם באיזה גודל ומשקל שבא לכם. בתכל’ס, אתם יכולים למשוך את ההכנה על 3 ימים ואז לאכול בכל יום סופגניה אחת. בפועל אני בד”כ מטגן [ואוכל] 2 סופגניות ביום הראשון, ואז מטגן את השלישית למחרת. אבל אתם יכולים לאכול את שלושתן באותו יום. אני לא אספר לאף אחד; זה יהיה הסוד שלנו.

המילוי האהוב עליי לסופגניות הוא, כנראה always and forever, ריבת תות. Tongue pop. אבל אתם תמלאו במה שאתם אוהבים- מעדיפים ריבת פטל? ריבת חלב? נוטלה? גנאש? חמאת בוטנים? ממרח שוקולד לבן ופיסטוק?? לכו על זה; העולם הוא הסופגניה שלכם. או שזה הפוך?

לבצק

  • 40 מ”ל חלב [2 כפות + 2 כפיות]
  • 5 גרם חמאה
  • 85 גרם קמח [עדיף לחם אבל לא חובה]
  • 1/2 כפית שמרים יבשים
  • קורט מלח
  • 8 גרם סוכר [2 כפיות]
  • 1 חלמון
  • טיפטיפונת גרידת לימון [ממש פס אחד של זסט. לא להגזים]
  • 1/4 כפית תמצית או משחת וניל [אני באופן קבוע משתמש פה בתמצית וניל על בסיס אלכוהול- או כזו שהכנתי בבית עם מקלות וניל משומשים וקצת וודקה או רום כהה]

למילוי

  • כמה כפות ריבת תות [או מה שבא לכם, בתכל’ס]

לקישוט

  • אבקת סוכר

להכנת הסופגניות:

חממו את החלב והחמאה בסיר קטן [או אפילו באיזה ספל חסין חום במיקרוגל] על אש נמוכה, עד שהחמאה נמסה. הסירו ממקור החום והניחו להתקרר מעט.

בינתיים, בקערה בינונית-קטנה, ערבבו את הקמח עם השמרים היבשים, המלח והסוכר. הכי קל לעשות את זה עם מטרפה כי הלולאות שלה מערבבות את כל החומרים הכי טוב. אבל אם לא בא לכם ללכלך כלי בשביל זה אתם יכולים פשוט לערבב עם האצבעות וזהו. אני אוסיף את זה לרשימת הסודות שלנו. הוסיפו את החלב והחמאה שהתקררו מעט, ביחד עם החלמון, גרידת הלימון והוניל וערבבו עם כף או לקקן [או האצבעות..] עד שנוצר גוש בצק אחיד אבל גס.

הוציאו את הבצק למשטח עבודה משומן קלות- שמנו גם את הידיים- ולושו את הבצק כ-5-8 דקות, או עד שנוצר בצק חלק ומשיי. עכשיו בד”כ אני אוהב להשתמש במיקסר שלי בכל הזדמנות- כי חמודה מתוקה, את רוצה תהילה? תתחילי לשלם. בחשמל!- אבל היות והכמות לא גדולה לא בטוח שהמיקסר בכלל ידע מה לעשות עם זה, ובכל מקרה, זה הכי בקטנה [!] ללוש את זה ביד.

בכל מקרה, כשהבצק חלק וחמודי, עצבו אותו לצורת כדור, והניחו בקערה משומנת. כסו בניילון נצמד, והניחו לתפוח עד שהוא מכפיל את נפחו; בערך שעה-שעתיים; תלוי כמה קר אצלכם. אם אתם רוצים, אתם יכולים להכניס את הבצק למקרר ולהמשיך למחרת.

בינתיים, הכינו ריבועים קטנים של נייר אפייה [משהו כמו 10×10 ס”מ], והניחו אותם על מגש קטן [או צלחת או משהו]. הריבועים יאפשרו לנו מאוחר יותר להרים את הסופגניות ולהעביר אותן אל תוך השמן מבלי לפנצ’ר אותן, והמגש יאפשר לנו לשנע את הסופגניות בקלות.

כשהבצק הכפיל את נפחו, הוציאו לו את האוויר- אשכרה תנו לו בוקס- וחלקו לכמה כדורים שאתם רוצים. כאמור, כמה כדורים אני רוצה? 3. אבל אתם תחלקו לכמה שבא לכם. עצבו כל חלק לכדור הדוק- ודאו שיש נקודת סגירה אחת ושהיא בתחתית, והניחו כל כדור על אחד מריבועי נייר האפייה שהכנתם מקודם. כסו את המגש עם כדורי הבצק בניילון נצמד משומן, והניחו לתפוח שוב כשעה, עד להכפלת נפח [כמו מקודם, זה יכול לקחת יותר אם קר אצלכם].

כ-10 דקות לפני שהבצק מוכן, חממו שמן בסיר קטן לטיגון [כמות השמן תלויה בסיר שלכם; אני אוהב להשתמש בסיר  קטן ועמוק דמוי ווק כי אז יש שכבה גבוהה של שמן מכמות קטנה יחסית. אבל גובה של השמן בסיר צריך להיות יחסית גבוה כדי שהסופגניה ממש תיטגן בשמן עמוק; ככה היא גם סופגת הכי פחות שמן].

כשכדורי הבצק תפוחים ושמנמנים, והשמן חם [אם יש מדחום- אני אוהב לטגן אותן ב-160 מעלות]. הביאו את המגש קרוב לסיר הטיגון, והשתמשו בניירות האפייה כדי להניח את הכדורים [או כדור אחד אם הסיר שלכם קטן ואין מקום לכל הכדורים]- עדיין עם הנייר- בתוך השמן. תוך כמה שניות, הנייר ישתחרר מהבצק, אז הסירו אותו בעדינות [אם הוא נפל כולו לשמן אז השתמשו במלקחיים או משהו!], וטגנו למשך דקה-שתיים [אני אוהב דקה וחצי]. סובבו בעדינות את הסופגניה וטגנו שוב את הצד השני למשך דקה-שתיים [או דקה וחצי אם אתם אני], והסירו עם ספיידר או כף מחוררת אל מגש המרופד בנייר סופג. הניחו להתקרר לכמה דקות.

למילוי וקישוט הסופגניות:

חוררו את הסופגניה עם סכין או צנטר, ומלאו שק זילוף המצוייד בצנטר קטן בריבת התות או באיזה מילוי שבחרתם. זלפו את המילוי אל תוך הסופגניה- אני לא אוהב שיש מלא מלא ריבה כי אז זה משתלט על הסופגניה והיא הרי די מוש בעצמה, אז חבל שלא ליהנות ממנה, אבל זו החלטה שלכם- וקשטו בפידור מסיבי של אבקת סוכר;

ואז,

התחרעו.

43 thoughts on “סופגניות בקטנה

  1. ליהי

    אוח, מתה עלייך.
    תענוג לקרוא את המתכונים שלך!!
    נראלי אני עושה לעצמי מבצע שאם אעשה כמה מטלות מעצבנות נורא🙄 אפנק את עצמי בהכנה של הדבר המוש הזה.
    תודה!!😁

    1. נועם מאת

      יאאא איזה כיף לקרוא 💓 תודה רבה!
      אני בעד לפנק את עצמך בהכנה של הדבר המוש הזה גם סתם ככה 😉

  2. דידי

    נראה מוש!!!

    איך אפשר לטגן יום אחרי? מה אתה עושה עם הבצק?
    או שאפשר פשוט אחרי התפחה ראשונה להקפיא ואז להוציא
    לארבע שעות בחוץ כמו שעושים עם חלות?

    מה דעתך?

    1. דיקלה

      הכנתי עם שני הבנים שלי, בני 4 ו7…
      מתכון קליל, מהיר, והכי טעים שיצא לי להכין!!
      חג שמח ותודה נועם! 😍🙏

    1. נועם מאת

      תלוי כמה גדולה את רוצה שכל סופגניה תהיה. כתבתי במתכון כמה סופגניות יוצאות לי מהמתכון- תכפילי בכמות הרצויה, וזהו! (:

  3. לירן

    נראה מעולה! אבל אני נעצרתי בתמצית וניל אלכוהולית שהכנת לבד ממקלות וניל משומשים. פליזזזזז ספר לי איך אתה עושה את זה

    1. נועם מאת

      פשוט לוקחים מקלות וניל משומשים, מכניסים לבקבוק או צנצנת ומוסיפים אלכוהול- לי יש 2, אחד עם וודקה והשני עם רום כהה- שיכסה את המקלות.
      האלכוהול לא צריך להיות יקר, אבל כדאי שיהיה טעים בכל מקרה.
      ואז, בכל פעם שמשתמשים במקל וניל- מוסיפים אותו לבקבוק, ומשלימים עם עוד אלכוהול בכל פעם שצריך.
      מדי פעם מומלץ גם לנער את הבקבוק!

  4. נעמי

    יואו איך אני נהנית מהפוסטים שלך (לפעמים יותר מהמתכון.. סתם בחים לא אין על המתכונים שלך הפוסט הורססס והמתכון גם שומרת אותו לחנוכה….😋😋😋
    תודה!!!!!🤩

  5. מרב

    מתרחב לי הלב לקרוא אותך נועם, כה מפזז לי הכל בפנים 🙂 תודה! ואני בכלל טבעונית 😅 אתה אצלי במדור השמחה לנפש. 💝 חורף חמים ושמח

  6. רותם

    אם אני משתמשת במחית וניל, מומלץ להוסיף סוג של אלכוהול לבצק? אם כן, איזה? וכמה?

    תודה!
    וכל המתכונים שלך פשוט מוש!

  7. גלית

    כ”כ נהנית לקרוא את המתכונים שלך, אפילו שזה ארוך לפעמים הקריאה מצחיקה וכיפית (במיוחד הצחקת אותי ב: ואז, אנשים שבסך הכל צריכים (מחיקה) רוצים ” וגם עם המיקסר שלא יידע מה לעשות עם כ”כ מעט בצק).
    לתת מתכון לכמות של שלוש סופגניות זה לא פחות מגאוני. באמת. יש מצב שבגלל הכמות הענקית אף פעם לא ניסיתי להכין אבל אולי בזכותך אנסה להכין סופגניות לשלושת המתוקים הפרטיים שלי.
    חנוכה שמח ותודה.

      1. גלית

        אז הכנתי היום ו…התפקשש. אמנם היה היום יום קר ולמרות זאת הבצק סירב לתפוח במשך שעות. כלום לא הזיז לו. מוזר לי מאוד כי הכנתי לפי ההוראות (חוץ מזה שהכפלתי כמויות) ואני לא אחת שפוחדת מבצק שמרים, תמיד מצליח לי בלי בעיה. בכל מקרה בסוף חילקתי לששה עיגולים חמודים, הכנסתי לתנור לחום נמוך (שאולי יגרום קצת לתפיחה) ואח”כ העלתי את הטמ”פ עד שזה היה נראה מוכן. בסוף חתכתי באמצע מרחתי ריבה ועם קצת דמיון הצלחנו להרגיש את טעם הסופגניות המעולות שהיו אמורות לצאת פה. לא התבאסנו מזה (כי אפיתי עוד דברים, תכף תראה בתגובה אחרת שלי) אבל תמוה לי מדוע לא תפח (כנראה שזה ההתחלה והסוף של קריירת הסו]גניות שלי 🙂 )

        1. נועם מאת

          היוש! אוי איזה מבאס לקרוא. אבל יכול להיות שהשמרים ישנים או משהו? או שהתפקשש משהו בשקילה?
          מה זאת אומרת העלית את הטמפ׳? הוצאת את הסופגניות מהתנור ואז אפית?

          1. גלית

            שקלתי במשקל דיגיטלי, ואמנם אני מאותגרת מספרים אבל לא עד כדי כך ולכן לא נראה לי שטעיתי בשקילה . השמרים דווקא לא ישנים. בקיצור, מוזר. זה שני הדברים היחידים שאתה חושב שיכולים להסביר את הכשלון?
            הכנסתי לתנור לבערך 120 מעלות ואחרי קצת זמן העליתי ל-180 מעלות עד שזה השחים כזה והיה נראה מוכן (להיות משהו שלא ברור איך לקרוא לו).

          2. נועם מאת

            אם גם החישוב שלך היה נכון אז כן, אין לי עוד רעיון למה זה לא תפח.
            120 מעלות?
            במהלך אפייה שמרים צריכים חום גבוה בשביל שיהיה oven spring והם יתפחו כמו שצריך. בחום נמוך הם פשוט גדלים קצת ואז זהו.
            אם את רוצה להתפיח בצק שמרים בתנור את צריכה חום ממש ממש נמוך- לחמם תנור למשהו כמו 50 מעלות, ואז לכבות אותו, ואז להכניס את הבצק. לא להכניס אותו ל-120 ואז להעלות ל-180..

            ואגב פור דה רקורד, גם כשאופים את הבצק הזה בתנור ולא מטגנים אותו הוא בעצם “משהו שלא ברור איך קוראים לו” 😉

  8. שי

    איזה כיף, עונה בדיוק על הצורך בכמות קטנה שתמיד יוצר בעיה…
    שאלה לגבי הכנה יום אחרי יום- אפשר להתפיח, לחלק ל-3 ולהעביר להתפחה נוספת של חלק מהכדורים בחוץ וחלק במקרר?
    ואז למחרת לטגן בנפרד את זה שבמקרר?
    לא הבנתי באיזה שלב אתה משאיר את הבצק במקרר כדי להכין שוב למחרת(: אחרי או לפני ההתפחה השניה?
    תודה!

    1. נועם מאת

      היוש!
      לפני ההתפחה השניה- כפי שכתבתי במתכון: “בכל מקרה, כשהבצק חלק וחמודי, עצבו אותו לצורת כדור, והניחו בקערה משומנת. כסו בניילון נצמד, והניחו לתפוח עד שהוא מכפיל את נפחו; בערך שעה-שעתיים; תלוי כמה קר אצלכם. אם אתם רוצים, אתם יכולים להכניס את הבצק למקרר ולהמשיך למחרת”
      (:

    1. נועם מאת

      כן- חלב סויה [או איזה חלב פרווה שטעים לך] + מרגרינה/שמן/איזה שומן צמחי שבא לך.
      ההמרה היא 1:1, אותה כמות שבמתכון.

  9. ג׳ונאס

    יש המון יתרנות בלגור בחו״ל; סטארבקס, דאנקין דונאטס ואפל סטור. אבל מה הבעיה בחו״ל? אין סופגניות.
    יש את הגירסה הגרמנית שנקראית בממלכה שלי ״קראפּפן״. והן מאוד טעימות. אבל הן לא סופגניות.
    יש דונאטס. וגם הן מאוד טעימות. אבל הן לא סופגניות.
    להשוות בין זה לבין סופגניות זה כמו להשוות בין פיצה האט לפיצה בנאפולי. שתיהן מורכבות מבצק, רוטב עגבניות וגבינה. ופה בדיוק נגמר הדמיון ביניהן.
    אני כמובן לא מדבר על הסופגניות בשנים האחרונות שעברו מאין שדרוג לא נחוץ והפכו להיות תכשיט יותר מאשר תזליל, אני מדבר על אותן סופגניות מהילדות שבאו עם (ולאנינים בלי) ריבה אדומה חסרת פרי ושכבה עבה של אבקת סוכר. מהסוג הפשוט ביותר שהיינו קונים בסופר והיו עולות כמה שקלים. זה טעם שלא שוכחים.

    וזה נכון, כמו כמה רכישות מהשישי השחור (ובכלל בחודש האחרון), אני לא צריך סופגניה.
    אבל אני רוצה.
    ואיתה אני רוצה טיסה במחלקה ראשונה שבמהלכה אני צונח לתוך הטעם ההוא מהילדות.
    אז טיסות אמנם אין, אבל סופגניה – יש!

    עד הביס הראשון הייתי קצת סקפטי; הרי מדובר בבצק לא נוח, בהתפחה באמצע החורף וכמובן בטיגון בשמן עמוק.
    אחרי הביס הראשון גמרתי. להיות סקפטי ופתחתי את המצנח. והנחיתה היתה כה רכה.

    1. חן

      ג’ונאס –
      אתה כותב פשוט נהדר!
      והכי אהבתי את זה:
      “להשוות בין זה לבין סופגניות זה כמו להשוות בין פיצה האט לפיצה בנאפולי. שתיהן מורכבות מבצק, רוטב עגבניות וגבינה. ופה בדיוק נגמר הדמיון ביניהן.”

    2. נועם מאת

      טוב, לפעמים לא משנה כמה פיתויים שוררים וכמה שפע קיים; מה שצריך זה קצת טעם של בית. עדיף כזה בלי שכנים מרעישים או מרפסות שקורסות בגלל טרמיטים.

      בדיוק חשבתי לעצמי כמה אני שמח שהחג הזה נגמר.
      החג הזה, של הלחץ, והאנשים, והמחסור בשעות שינה, ובאנשים, והשמן והטיגון ומלחמת ההתשה הכללית שמתחוללת.
      רק רציתי לשכוח מזה כבר ולהתחיל לקפל אוזניים.

      אבל איך אומרים, שצריך למצוא את הטוב בכל דבר?
      אז הנה, גם אני גמרתי. לחפש.

  10. Avi Etgar-Holta

    ג׳ונאס, איזו תגובה מעלפת! בול כמו שהרגשתי ולא יכולתי להסביר טוב יותר. תודה מאיתנו המתגוררים בחו״ל

  11. אני

    היי נועם חנוכה שמח!!
    תגיד כמה יוצאת כל סופגניה בגרם? כשאתה מחלק את הבצק ל3?
    כי חשבתי להכפיל את הכמות ב2
    ואני רוצה להבין כמה גרם אני צריכה לחלק את ה6 סופגניות:)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אתר זה עושה שימוש באקיזמט למניעת הודעות זבל. לחצו כאן כדי ללמוד איך נתוני התגובה שלכם מעובדים.