עוגיות חמאה וניל ואגוזי לוז

לא יודע למה זה קורה,

אבל תמיד בתקופה הזו שיש מחסור ארצי בחמאה [וזה קורה כבר כמה שנים ברצף, או לפחות, אני זוכר את זה כבר כמה שנים ברצף], ממש ממש בא לי להכין דברים עם חמאה.

לא שביומיום אני לא אופה עם חמאה, אבל פתאום בתקופות האלה מתחשק לי לאכול משהו חמאתי מנחם ומחמם [את הנשמה אם לא שום דבר אחר]; קרואסונים, עוגות שמרים, עוגות חמאה. או סתם פרעצל עם חמאה מלוחה.

וכמובן, עוגיות חמאה!

יש לי בבלוג כבר כמה עוגיות חמאה נהדרות, כמו עוגיות החמאה הנמסות או עוגיות החמאה הצרפתיות מברטאן, אבל העוגיות האלה הן מעוגיות החמאה הקלאסיות, המופתיות, הכי ישראליות שאני מכיר, שכמו כל ישראלי טוב, תמיד באות עם איזה טוויסט קטן מתחת לשרוול. במקרה הזה- אגוזי לוז, שהם אולי האגוז המושלם ביותר ביקום ולו רק בשל העובדה שבזכותו נולדה נוטלה!

מהשרוול שלי, אגב, שלפתי גם מקל וניל וטיפונת מלח, שהם אולי האסוציאציות הראשונות שלי כשאומרים ‘חמאה’, והן אלה שהופכות את העוגיות מ-מוש ל-אמג טוטאל מוש אי אפשר להפסיק לאכול אותן!!

כפי שאתם עומדים להיווכח בעצמכם…

עוגיות חמאה וניל ואגוזי לוז

עוגיות חמאה כאלה הן מהפעמים הבודדות שאני חושב ששווה להשקיע במקל וניל, או במשחת וניל, אם יש לכם. אם אין, הכפילו את כמות תמצית הוניל בבצק. הן שוות את זה!

המתכון הזה הוא במקור מהספר Gateaux של קמיל לסק וכריסטוף פלדר, אבל ההוראות שם הן, כמו תמיד, עקומות, עמומות ואפילו סותרות את עצמן. אחרי כמה נסיונות הבנתי שעדיף לי פשוט לבנות את המתכון בעצמי, עם הכמויות שלהם [בשינויים קלים], וזה המתכון שמובא כאן.

לעוגיות

  • 120 גרם אגוזי לוז [3/4 כוס]
  • 70 גרם סוכר [בערך 1/3 כוס + כפית אחת]
  • קורט מלח
  • מקל וניל אחד
  • 280 גרם קמח רגיל [2 כוסות]
  • 240 גרם חמאה
  • 1 כפית תמצית וניל

לגלגול לאחר האפייה

  • 100 גרם סוכר
  • מעט אבקת וניל [או התרמיל הריק של מקל הוניל שנשאר מהעוגיות]

להכנת העוגיות:

במעבד מזון, טחנו את אגוזי הלוז ביחד עם הסוכר והמלח עד שהם טחונים דק.

חצו את מקל הוניל, גרדו את תוכנו עם סכין, והוסיפו אל תוך מעבד המזון. עבדו בכמה פולסים, רק כדי לערבב אותו היטב. הוסיפו את הקמח, ועבדו שוב בכמה פולסים, כדי לערבב שוב את כל התערובת. חתכו את החמאה לקוביות, והוסיפו את כולה אל תוך מעבד המזון, ביחד עם הוניל. עדיין בפולסים, עבדו את התערובת, עד שהיא מתחילה להתגבש לבצק סביב הלהב[ים].

הוציאו את הבצק, וחלקו ל-7 חלקים שווים [כל אחד אמור לשקול כ-100 גרם]. גלגלו כל חלק לרצועה באורך 20 ס”מ, עטפו בניילון נצמד, והניחו על מגש אפייה קטן. אני אוהב לגלגל פעמיים- פעם אחת לרצועה גסה וקצת עקומה על השיש, ועוד פעם אחרי שאני עוטף את הרצועה בניילון נצמד או נייר אפייה, כדי ליצור רצועה ממש אחידה. אם הרצועות מתרככות מדי וקשה לכם לגלגל אותן- הכניסו לקירור ל-10 דקות, וגלגלו שוב. כשכל הבצק מגולגל לרצועות אחידות- הכניסו למקרר או למקפיא למשך חצי שעה.

בינתיים, חממו את התנור ל-190 מעלות ורפדו מגשי אפייה בניירות אפייה.

הוציאו את הגלילים מהמקפיא, וחתכו כל גליל ל-8 חתיכות שוות. סדרו על מגשי האפייה, כשהצדדים החתוכים פונים לצדדים, עם מעט מרווח ביניהן- הן לא מתפשטות הרבה, ואפו, מגש אחד בכל פעם, למשך 15-20 דקות, או עד שהן שחומות-בהירות. הוציאו מהתנור, והניחו להתקרר לחלוטין על רשת.

לציפוי העוגיות:

בקערה קטנה, ערבבו את הסוכר עם הוניל. אם אתם משתמשים בתרמיל הוניל הריק שנשאר לכם מהבצק- אז ערבבו עם האצבעות וממש מוללו את הסוכר והוניל ביחד כדי להוציא כמה שיותר מהוניל אל תוך הסוכר [אל תזרקו בסוף את התרמיל- עדיין יש בו מלא טעם וריח; אני מכניס לתוך בקבוק עם וודקה או רום, ומכין בעצמי תמצית וניל!].

כשהעוגיות התקררו, גלגלו אותן בתוך סוכר הוניל [כמה עוגיות בכל פעם], כדי שיצופו מכל הכיוונים, והתחילו במלאכת הנשנוש!

52 thoughts on “עוגיות חמאה וניל ואגוזי לוז

  1. נעמה

    נראה מושלם!! שאלה לגבי אגוזי הלוז – בתמונות המהממות שלך הם נראים קלופים ויפים. יש לך אולי טיפ לקילוף קל? ניסיתי מספר טיפים שמצאתי בגוגל, אבל תמיד אני נתקעת עם ערימה שמסרבת להתקלף. תודה!!

    1. נועם מאת

      היוש!
      האמת היא שהגעתי למסקנה שהחיים קצרים מדי מכדי לקלף אגוזי לוז, ואני פשוט קונה אותם מולבנים בחנויות מתמחות.
      אבל אם יש לך ממש מלא זמן, אז השיטה הכי טובה היא לחלוט אותם במים רותחים עם סודה לשתיה, לסנן ואז הקליפה יוצאת ממש בקלות. אבל צריך לעשות את זה אחד אחד, ומומלץ גם לייבש אותם אחרי זה בתנור כי הם הרי שחו להם באמבט אך לפני כמה רגעים, וזה לוקח נצח..

  2. אירה

    מושלם!
    ולשאלה המעצבנת, אין לי מעבד מזון. יש לי אחד קטן שיספיק בשביל החלק הראשון של הלוז+קמח+סוכר אבל לא מעבר.
    איך כדאי להמשיך משם?
    תודה 🙂

    1. נועם מאת

      אז אחרי שיש לך אבקה של חומרים יבשים, אז פשוט מעבירה למיקסר, ומערבבת את הכל עם וו גיטרה עד שיש בצק חלק (:
      [ואם אין לך מיקסר, אפשר אפילו ללוש בידיים, אבל אז מומלץ שהחמאה תהיה רכה, כי זה יזרז את התהליך].

    1. נועם מאת

      היוש!
      אבקת וניל היא פשוט מקלות וניל טחונים [יש לי באינסטגרם סדרת סטוריז ששמורים בהיילייטס שאני קצת מסביר על וניל; ממליץ לעיין שם אם יש לך אינסטגרם!].

    1. נועם מאת

      זה די יחסי. כי בכל זאת, עוגיה היא לא קרקר [שהוא ממש יוצא יבש]. עדיין יש בה לחות. ובכל מקרה היא עשירה בחמאה ואגוזי לוז, שהם עשירים מטבעם (:

    1. נועם מאת

      היוש!
      האמת שזה לא ממש משנה וזה הכי העדפה אישית, אבל אני השתמשתי ברגילים, לא קלויים [אבל מולבנים].

        1. נועם מאת

          היוש!
          פשוט לוקחים בקבוק כלשהו- אני משתמש בבקבוק ישן של מחית וניל גדולה [בנפח ליטר], אבל זה לא כ”כ משנה איזה בקבוק, אבל עדיף שיהיה מזכוכית וקצת יותר גדול ממקל הוניל- מכניסים לתוכו את מקלות הוניל המשומשים, וממלאים בוודקה או רום, וזהו! נותנים לתערובת לשבת שבוע בערך, מנערים מדי פעם ויש תמצית וניל. כל פעם שיש לך מקל וניל משומש- את מכניסה לשם, וכל פעם שזה עומד להיגמר- ממלאים שוב באלכוהול.
          אם יש לך רק מקל אחד ו, נניח, ליטר אלכוהול, התמצית תהיה די חלשה, אבל ככל שנכנסים יותר מקלות, היא מתחזקת.

      1. נועה

        שמתי מעט תמצית וניל ואגוז מוסקט
        וגם עשיתי קמח כוסמין
        והבאתי ללימודים
        והתגובות היו מוש. העוגיות מתפוררות בדיוק במידה הנכונה, טעימות ולא מתוקות מדי. תענוג

        1. נועם מאת

          יאאא איזה כיף!
          ממ תמצית וניל ואגוז מוסקט, בטח יצא ממש מוש!
          שמח לקרוא שיצא טעים (:
          תודה על הדיווח! 3>

      1. מיכל

        מנסה להכין אותן מאז שפרסמת עם ניובורן על הידיים… אפשר להחליף את אגוזי הלוז בשקדים טחונים? סליחה על הטרחנות, לא מצליחה לצאת לקנות אגוזים קלופים 🙁

  3. נועם

    כמו תמיד בבלוג הזה – מתכון מדויק ומוצלח. העוגיות יצאו חלומיות, עם טעם חמאתי-אגוזי כיפי.
    ציפיתי אותם בגרגירי סוכר Fine והן נצנצו מאושר.
    ואולי זה רק המקרר שלי – אבל הרגשתי שהגלילים היו צריכים קצת יותר מ-10 דקות במקרר כדי להתייצב. בכל מקרה התוצאה הייתה טובה גם אחרי 10 דקות וגם אחרי 25 דקות במקרר. רק עניין אישי של נוחות בחיתוך שלהן.

    1. נועם מאת

      ווהו! כן, כל מקרר הוא קצת אחרת; אז הטוב בעיניו תעשה.
      שמח לקרוא שיצא מוצלח ומנצנץ (: תודה על הדיווח!

  4. ג׳ינג׳ית

    מתכון מדהים! עוגיות פשוט מושלמות – אין לי מילים אחרות. שילוב הטעמים עם הלוז מטריף, ואי אפשר להפסיק לאכול אותן! מתכון שנרשם אצלי ובטוח אעשה שוב. תודה 🙂

  5. ג׳ונאס

    Oh my!
    כל כך עשירות ונימוחות שאי אפשר להאמין כמה פשוט זה להכין אותן. זו אומנות! ואת זה אני עושה.

    אתה חייב לצרף אזהרה למתכון. לא כל העוגיות מצליחות להתקרר. וגם מתוך אלה ששרדו, לא כולן זוכות להתעטף סוכר. הריח פשוט מוציא אותך משליטה.

    אני אגב הוספתי כף אמרטו אבל That’s my business.

  6. אוסנת

    תודה על המתכון… רק להבין איך הסוכר נדבק לעוגיה? האם מרססים אותה בחמאה? הרי מדובר בעוגיה קרה שאפשר לאכול כמו שהיא, אז איך סוכר נדבק אליה כל כך אחיד ויפה?

  7. ליר

    יצא מעולה על הפעם הראשונה שניסיתי. השתמשתי באגוזים לא קלופים וזה סבבה לגמרי (אפילו מוסיף קצת מבחינת צבע ומרקם).
    זמן האפייה אצלי היה רק 10 דקות (אבל אולי זה התנור השובב שלי).

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אתר זה עושה שימוש באקיזמט למניעת הודעות זבל. לחצו כאן כדי ללמוד איך נתוני התגובה שלכם מעובדים.