Valentina- עוגת מוס וניל

לפני כמה שבועות, חלמתי על דודה שלי.

אנחנו היינו בחוץ, במרפסת, וקיפלנו סדין לבן.

וזה מה שאני זוכר מהחלום. כאילו ישר כשהתעוררתי מהחלום זכרתי עוד, אבל עכשיו כבר לא.

בקיצור, אני מתעורר מהחלום וחושב לעצמי “וואי, נדמה לי שזו הפעם הראשונה שאני חולם עליה מאז שהיא נפטרה. מעניין מה זה אומר. ומעניין מה כדאי לעשות ומעניין-” כשפתאום אני רואה אור לבן בוהק שמגיע מהמרפסת.

עכשיו. הדלת למרפסת נמצאת מימין למיטה שלי, כך שמהמיטה עצמה אני לא יכול לראות אל תוך המרפסת [כי היא לא מולה], אבל אור מבחוץ [כמו למשל שקיעות], יכול להכנס ולהאיר [או לצבוע] את כל החדר.

אבל השעה הייתה 2 בלילה. איזו שקיעה ואיזו תאורה ואיזה נעליים.

אז אני מסתכל על הדלת של המרפסת.

מרים גבה.

למה שיהיה אור כזה חזק בשעה הזו? עוד כמו פרוג’קטור!

עכשיו, המרפסת הזו פונה לחניה. אין בכיוונים שלה עוד בניינים גבוהים שיכולים להאיר באותו גובה לתוך החדר שלי בטעות איכשהו, וגם אין קומות מעליי או ממולי או בכלל. אין אפילו פנסי רחוב בגובה הזה.

אז אני מתיישב זקוף במיטה.

חושב וחושב. תוהה ותמה. האור עדיין שם.

אני הולך לכיוון המרפסת.

מתקרב, והאור מתחזק.

בינתיים הזמן בהילוך איטי והמחשבות בהילוך מהיר-

אין מצב שזה משהו על-טבעי. זה בטח מישהו מלמעלה. רגע מה מישהו מלמעלה. אין אף אחד למעלה. רק גג. אוי ואבוי מה אם זה מישהו מלמעלה? אולי בא פורץ! או גנב! או שאולי זה כן קספר?! להתקשר למשטרה? להתקשר לאמא? להתקשר לביונסה?

ואז אני מגיע למרפסת,

מגיף את התריסים,

וחוזר בחזרה לישון.

אני עוד חושב לפעמים על האור הלבן הזה.

כששאלתי את אמא שלי מה דודה שלי בחרה ללבוש כבגד האחרון שלה לפני הקבורה [כי לא רציתי להכנס לראות אותה שם], היא אמרה שזה היה בגד לבן, צחור ובוהק. שאלתי את אבא שלי למה דווקא לבן- אז הוא אמר שזה כי כשהנשמה הולכת לעולם הבא, היא הולכת כ-כלה.

מאז, אני קצת [פיזיקלי] אובססד לצבע לבן.

Valentina- עוגת מוס וניל

העוגה הזו, שכבשה בסערה את היבשת, היא עוד אחת מהעוגות הצרפתיות המודרניות שמהללות את הוניל. בגרסה הזו, של קמיל לסק מהספר Gateaux, יש בצק שקדים פריך שאליו מתווספים גם קרם, בוואריה וזיגוג, כולם וניליים בפני עצמם. השם המקורי של העוגה הוא ולנטין, כמו חג הולנטיינס, אבל אני רציתי להוסיף אלמנט של white party realness. אז ה.

אם אתם ממש רוצים להשקיע, אתם יכולים לעשות כמו במתכון המקורי ולהשתמש במקלות וניל במקום המשחה או התמצית- העוגה רק תצא יותר משובחת [אבל יותר יקרה]. באופן אישי, אחרי שהכנתי רק עם מקלות, ורק עם משחת וניל, הגעתי למסקנה שהטרחה שנחסכת לי כשאני משתמש במשחת וניל גדולה יותר מהעונג שמתקבל כשאני משתמש במקלות וניל, אבל כל אחד והשיקוליאדה שלו.

כמו כן, בגרסה המקורית, הזיגוג הוא גלסאז’ על בסיס חלב מרוכז, שמצריך מלא צבע מאכל בשביל להגיע לצבע לבן, וכשטועמים את זה, אממ, אז בואו רק נגיד שלא רוצים להמשיך לטעום את זה. לכן, המרתי את הזיגוג בזה של פיירוש מהטארט האינסופי.

להכנת העוגה צריך רינג בצורת לב בגודל 22 ס”מ- שאפרנטלי, מודדים לפי שתי הנקודות הכי רחוקות ב”לחיים” של הלב [כלומר מצד לצד, ולא מלמעלה למטה]. הגובה לא כ”כ משנה, אבל הוא צריך להיות לפחות 2 ס”מ. אפשר כמובן להמיר לגדלים אחרים [פעם אחת אני הכנתי מהכמות הזו עוגה אחת בגודל 16 ס”מ + עוגה שנייה בגודל 12 ס”מ], אבל זמן האפייה של הבצק הפריך ישתנה בהתאם.

לשכבת קרם הוניל

  • 30 מ”ל חלב [2 כפות]
  • 220 מ”ל שמנת מתוקה [כוס אחת פחות 2 כפות]
  • 1 מקל וניל [או 1 כפית מחית/תמצית וניל]
  • 30 גרם סוכר [2 כפות וחצי]
  • 1 גרם פקטין NH
  • קורט מלח
  • 50 גרם חלמונים [בערך 3]

לשכבת הבוואריה

  • 2 גרם ג’לטין
  • 8 גרם מים קרים
  • 125 מ”ל חלב [1/2 כוס]
  • 1 מקל וניל [או 1 כפית מחית/תמצית וניל]
  • 50 גרם חלמונים [בערך 3]
  • 30 גרם סוכר [2 כפות וחצי]
  • קורט מלח
  • 140 מ”ל [1/2 כוס + כף אחת] שמנת מתוקה

לשכבת הבצק הפריך

  • 35 גרם סוכר [3 כפות]
  • 1 כפית משחת/תמצית וניל
  • 75 גרם חמאה, בטמפ’ החדר
  • 140 גרם קמח [1 כוס]
  • 60 גרם שקדים טחונים
  • קורט מלח
  • 1-2 כפות חלב [או יותר לפי הצורך]

לזיגוג

  • 150 גרם שוקולד לבן [אני השתמשתי ב-Ivoire של וולרונה]
  • 45 גרם סוכר [רבע כוס פחות כפית]
  • 1.5 גרם פקטין NH
  • 60 גרם שמנת מתוקה
  • 90 גרם מים
  • 1 מקל וניל [או 1 כפית משחת וניל]
  • מעט צבע מאכל לבן [אופציונלי]

להכנת קרם הוניל:

אטמו את הרינג בקצה אחד בניילון נצמד והניחו על מגש אפייה. שימו לב שהשכבה הזו היא מאוד נוזלית אז צריך לאטום טוב טוב את הרינג כדי שלא יהיו נזילות ודליפות! הניחו בצד.

בסיר קטן, חממו את החלב והשמנת עם הוניל [גם המקל וגם תוכנו, אם אתם משתמשים באחד] עד לסף רתיחה. בינתיים, ערבבו בקערה קטנה את הסוכר עם הפקטין והמלח, והניחו את החלמונים בקערה בינונית [כזו שתוכל להכיל את כל החומרים בסוף].

כשהחלב והשמנת על סף רתיחה, הוציאו את מקל הוניל אם אתם משתמשים בו, והוסיפו את הסוכר עם הפקטין והמלח תוך כדי טריפה [או ערבוב במטרפה] מתמדת- כדי למנוע גושים. המשיכו לטרוף במשך דקה שלמה בשביל להפעיל את הפקטין ולהסמיך את התערובת- היא תבעבע ותעלה אדים בזמן הזה, אז היזהרו. לאחר דקה של רתיחה, זרזפו את התערובת אל תוך החלמונים בזרם דק ואחיד, תוך כדי טריפה. סננו אל תוך כלי שנוח לכם למזוג ממנו [נניח, קנקן קטן או מד ליטר], ומזגו אל תוך הרינג המנויילן שמחכה על מגש אפייה, והכניסו למקפיא למשך כמה שעות, עד שהתערובת מתייצבת.

להכנת הבוואריה

[אמג כמה רטרו?????]

בקערה קטנה, ערבבו את את הג’לטין עם המים הקרים. הניחו במקרר.

בסיר קטן, חממו את החלב עם הוניל עד לסף רתיחה. בינתיים, בקערה בינונית, טרפו [או ערבבו עם מטרפה] את החלמונים עם הסוכר והמלח. כשהחלב בסף רתיחה, זרזפו אל תוך קערת החלמונים תוך כדי טריפה, ואז החזירו לסיר, ובשלו על אש נמוכה, עד שהתערובת מסמיכה ומגיעה ל-82 מעלות [או, עד שכשטובלים כף עץ בתערובת ומרימים אותה, אפשר להעביר פס אופקי על גבי הכף מבלי שהוא יתמלא בנוזל דליל]. סננו מיד אל קערה גדולה.

המיסו את הג’לטין במיקרוגל [5-10 שניות], הוסיפו לתערובת וערבבו היטב. הניחו לתערובת להתקרר עד שהיא מסמיכה אבל לא מתייצבת [בערך 30 מעלות- כדי להאיץ את התהליך אתם יכולים לערבב את התערובת שבקערה מעל אמבט קרח, או קערה עם מים קרים קרים קריםםםם].

הקציפו את השמנת המתוקה עד לקצפת יציבה אבל רכה [כזו שאפשר להחזיק איתה מעט מהקצפת על המטרפה], וקפלו אל תוך התערובת.

הוציאו את הרינג מהמקפיא ושפכו את הבוואריה מעל קרם הוניל. החזירו למקפיא והשאירו שם עד שהתערובת התייצבה לגמרי וקפואה לחלוטין [אני בד”כ משאיר למשך הלילה], ואז חלצו את הרינג [נצטרך אותו להמשך]. השאירו את השכבות עדיין במקפיא, עטופות בניילון נצמד.

להכנת הבצק הפריך

חממו את התנור ל-180 מעלות.

בקערה גדולה [אפשר מיקסר עם וו גיטרה, אפשר מעבד מזון, ואפשר סתם קערה גדולה וקצת מרץ וידיים נקיות], ערבלו [או עבדו] את הסוכר עם הוניל, החמאה, הקמח, השקדים הטחונים והמלח, עד שהתערובת פירורית בצורה אחידה. הוסיפו את החלב, וערבלו [או עבדו] קצרות, עד שהתערובת מתאחדת לגושים גדולים.

הוציאו מהמיקסר, ורדדו על נייר אפייה לעובי של 4 מ”מ. קרצו באמצעות הרינג שהשתמשנו בו מקודם [בשכבות שבמקפיא] עוגיית-לב ענקית. העבירו את הלב למגש אפייה מרופד בנייר אפיה, הכניסו לתנור, ואפו במשך 15-20 דקות, או עד שהבצק מזהיב ומשחים בשוליים.

הוציאו מהתנור, והניחו על רשת לצינון מוחלט.

להכנת הזיגוג

קצצו את השוקולד הלבן לחתיכות קטנטנות [כמה שיותר קטן יותר טוב] והניחו בקערה בינונית.

בקערה קטנה, ערבבו את הסוכר עם הפקטין.

בסיר קטן, חממו את השמנת עם המים עד לסף רתיחה. כשהתערובת רותחת, הוסיפו פנימה את הסוכר והפקטין, תוך כדי טריפה [או ערבוב עם מטרפה], והמשיכו לטרוף למשך דקה שלמה. הסירו מהאש, ושפכו על הקערה עם השוקולד. הוסיפו את הוניל, וערבבו בזהירות [כדי למנוע בועות אוויר- המהדרין יוכלו לערבל עם בלנדר מוט. לרוב אני לא טורח], עד שהתערובת אחידה. הוסיפו פנימה את צבע המאכל הלבן, אם אתם משתמשים בו, וערבבו בזהירות עד לצבע הרצוי- שימו לב לא לשים יותר מדי כי אז יש לזה טעם של גיהנום.

חיש-מהר, הוציאו את הקרם+בוואריה הקפואות מהמקפיא, הניחו על רשת שמתחתיה מגש [כדי לאסוף את כל השאריות], ושפכו מעל באופן אחיד. הניחו לזיגוג העודף לנזול מהעוגה, וכשהוא חודל- העבירו את השכבות המזוגגות אל מעל עוגיית הלב הגדולה.

שמרו במקרר עד להגשה, אבל בתכל’ס, איך אפשר לחכות?

45 thoughts on “Valentina- עוגת מוס וניל

  1. תגריד

    בוקר טוב
    תודה לך על כל המתכונים המהממים
    נראית עוגה נהדרת
    יש לי שאלה
    האם הביצים בקרם וניל מגיעים לדרגת חום גבוהה ?
    בעלי חולה לוקמיה ואני מפחדת להכין עוגות כאלה

    1. נועם מאת

      היוש,
      אני לא רופא ואני לא יודע מה מותר ואסור לחולי לוקמיה.
      אבל, אם את מדברת על סלמונלה, אז הוראות ה-FDA הן לחמם ביצים עד לטמפרטורה של 160 מעלות פרנהייט, שהן 71 מעלות צלזיוס.
      כשאני בדקתי את הטמפרטורה של קרם הוניל ברגע שסיימתי להכין אותו, הטמפרטורה הייתה מעל 80 מעלות צלזיוס.

  2. הדס

    איזה סיפור… המתכונים והתמונות תמיד נפלאים ומרהיבים, אבל הכתיבה שלך והסיפורים הם הדובדבן שבקצפת (ליטרלי). שילוב מאוד נדיר וכיף גדול.
    תמשיך כך 🙂

    1. נועם מאת

      תודה!
      הדרך הכי בסיסית להמיר תבניות/רינגים היא באמצעות נפח- לבדוק כמה מים נכנסים בתבנית המקורית [הלב], ולהמיר בתבנית אחרת שנכנסת אליה אותה כמות [או לחשב כמה צריך לתבנית שנכנסת בה כמות אחרת].
      אני משער שבתבנית המקורית [הלב] נכנסים כ-2000 מ”ל [או 8 כוסות], אז לפי דעתי רינג עגול בגובה 6 ס”מ ובקוטר 20 ס”מ יהיה המקבילה העגולה.
      בהצלחה!

      1. רונן

        טוב, העוגה הוכתרה כהצלחה פנומנלית, תודה על המתכון המדהים!:)
        לבסוף נעשה שימוש בתבנית 18 ס”מ, התאימה בול.

        1. נועם מאת

          היוש,
          אם הכוונה להשתמש בפקטין אחר- אז לא, צריך פקטין NH.
          אם את רוצה להשתמש במשהו אחר לגמרי- וזה כמובן, ישפיע על התוצאה הסופית- אז אפשר לנסות להשתמש בג’לטין או באגר-אגר, אבל לא ניסיתי.

        1. נועם מאת

          במקרר- כפי שכתבתי בשורה האחרונה, אבל אם העוגה נמסה לך אז כנראה שמשהו ממש התפקשש לך בהכנה, וכדאי באמת לאחסן במקפיא.

    1. נועם מאת

      היוש!
      לא ניסיתי, אבל זה נשמע נהדר, ואין סיבה שזה לא יעבוד;
      אני הייתי קוצץ משהו כמו 250 גרם שוקולד לבן, ויוצק עליו את הקרם אנגלז לפני שאני מוסיף את הג’לטין [כלומר, בהכנת הבוואריה, כשכתוב “סננו מיד אל קערה גדולה”, הייתי מסנן אל תוך קערה שבה כבר מונח השוקולד (: ]. המשך המתכון כרגיל.
      בהצלחה! מחכה לעדכון איך יצא!

  3. שני

    הי! הבלוג שלך מדהים והמתכונים מטורפים!! חשבתי לעשות את קרם הווניל או את שכבת הבוואריה בצורת עיגול (תבניות סיליקון עגולות), שבתוכו יתחבא לב קטן של קרם מנגו. אתה חושב שהקרמים יהיו יציבים מספיק להחזיק כעיגולים? האם אחד מהם יהיה יציב יותר? (לבושתי הרבה אציין שלא יודעת מה זה קרם בוואריה אבל מההסבר הבנתי שזה מעין אנגלז ווניל?) אשמח לדעתך 🙂

    1. נועם מאת

      היוש!
      כשאת אומרת עיגולים את מתכוונת ממש עיגול, כמו גלגל, או עיגול כמו כדור [כלומר תלת מימדי]?
      שתי המסות האלה די רכות, אבל הבוואריה [= קרם אנגלז עם ג’לטין וקצפת] קצת יותר יציבה, נראה לי, בגלל הג’לטין.

      1. שני

        כמובן שהתכוונתי לכדור, לא יודעת למה יצא לי עיגולים 😉 בכל אופן אלך על הווניל מזו של התפוחים 🙏🏻🙏🏻

  4. סופיה

    העוגה מטריפה (כרגיל) ואני מריירת פה על המקלדת(:
    יש לי כמה שאלות בקשר לוניל
    •מה יותר עדיף לקנות תמצית וניל קנויה או להכין לבד?
    (מבחינת טעם, חוזק ועלות…)
    •איפה אפשר לקנות תמצית/מקלות וניל איכותיים (לא מפריע לי לקנות באינטרנט…)
    תודה רבה!( ◠‿◠ )

    1. נועם מאת

      יותר זול להכין בבית; את גם יכולה לשלוט לבד על החוזק, תלוי כמה מקלות וניל את משתמשת בזה. אבל, צריך מקלות וניל בשביל זה.
      אני קונה בחנויות בתל אביב- גרובשטיין/חייק, או במרקייק בנתניה.
      (:

  5. עדי

    היי, מהמם!!
    לא ציינת מה לעשות עם הבנק הפריך? פשוט להניח אותו מתחת לשכבות הקפואות ואז לזגג?
    הבצק פריך פשוט נדבק ולא מתנתק אחרי זה?

    1. נועם מאת

      היוש! כתבתי בפסקה אחת לפני האחרונה; קודם מזגגים, ואז מניחים על הבצק:
      [“חיש-מהר, הוציאו את הקרם+בוואריה הקפואות מהמקפיא, הניחו על רשת שמתחתיה מגש [כדי לאסוף את כל השאריות], ושפכו מעל באופן אחיד. הניחו לזיגוג העודף לנזול מהעוגה, וכשהוא חודל- העבירו את השכבות המזוגגות אל מעל עוגיית הלב הגדולה.”]
      והבצק לא מתנתק.
      (:

  6. אורן

    עשיתי את העוגה, אבל טעיתי במשהו ושכבת הקרם וניל יצאה מאוד, מאוד רכה. כבר בשלב שהוצאתי אותה מהפריזר היא הייתה רכה מדי, עד כדי כך שלא העזתי לשים אותה על רשת בשביל לזגג כי פחדתי שהיא תנשור למטה דרך הרשת כמו הטרמינייטור ב”שליחות קטלנית 2″… אז שמתי אותה (ואת הבוואריה) על הבצק וזיגגתי ככה. אחרי כמה שעות במקרר השכבה הזאת התרככה עוד יותר, ועד זמן ההגשה חצי ממנה השפריץ החוצה מהעוגה! אבוי. בני המשפחה שלי שוחרי טוב אז הם ציינו שהעוגה טעימה (וזה נכון!), אבל זה היה בלי ספק כישלון מפואר שלי.

    אני מניח שהבעיה היא שבישלתי את התערובת עם הפקטין או יותר מדי או פחות מדי. אני לא בטוח באיזה כיוון טעיתי כי כשהתערובת התחילה לרתוח היא ביעבעה מאוד והתחילה לגלוש מהסיר, אז מהר מהר החלשתי את האש. אבל אז התערובת נעשתה שקטה לחלוטין, כמו אגם בחורף, אז העליתי את הטמפרטורה שוב. מפה לשם, במשך איזה שתי דקות עירבבתי בכל מיני רמות טמפרטורה, ובטח בילבלתי את הפקטין כל כך שהוא החליט להעניש אותי.

    אז השאלה שלי היא: את הדקה עירבוב שציינת במתכון צריך לעשות כאשר התערובת רותחת, או לנסות להשאיר אותה בסף רתיחה? כי כאמור ברתיחה מלאה היא פשוט גולשת, למרות שהשתמשתי בסיר בינוני שגדול בהרבה מהנפח של התערובת.

    1. נועם מאת

      היי אורן!
      ממ. באסה לקרוא שהקרם לא התייצב.
      סביר להניח שבאמת לא בישלת את התערובת מספיק [קשה לבשל יותר מדי], אבל בטוח שהשקילה הייתה מדוייקת? האם הגדלת את הכמות או משהו?
      בד”כ כשמציינים לערבב במשך דקה של רתיחה, אז זה אומר שהתערובת צריכה להיות רותחת, ומבעבעת, במשך דקה שלמה. אם היא ממש ממש גולשת, אז תנסה להחליש רק קצת את האש כדי שעדיין היא תבעבע ותרתח, אבל לא תשתגע לגמרי.
      בכל מקרה שמח שיצא טעים, אבל אני מקווה שנצליח לפתור את הבעיה!
      אה, אגב, האם השתמשת בפקטין NH? כי יש כל מיני סוגים, ולא כולם מופעלים ע”י אותם מרכיבים.

    2. רות

      היי נועם 🙂
      אז מסתבר ((לדאבוני הרב!)) שהפקטין ששכב במזווה משנת טרפפ”ו מינימום כבר לא שם, קיצר, די נתקעתי. ראיתי שהעלית בתגובות פה את אופציית הג’לטין (מסוייגת משהו אבל כשאין ברירה וכו’…)
      אזז השאלה הנשאלת איך ומה לעשות? מניחה שלהמיס בקרים (מים או בחלב שיש במילא?) ואחרי כמה דקות לתערובת החמה, כן? אבל מה עם החלק של הבישול ברתיחה, זה לוותר או לפני ההוספה? ומה באשר לכמות בכלל? ככ הרבה שאלות 🤯 אוייי והזיגוג מה יהיה איתו?!
      אוף. תודה!

      1. נועם מאת

        היוש!
        ג’לטין אין להרתיח, ולכן את ההכנה של הקרם צריך להכין כמו אנגלז- ואז להוסיף את הג’לטין המומס. אבל בכנות- ממליץ פשוט לנסות מתכון אחר.

  7. אורן

    הכנתי ברינג מרובע 20 ס”מ, אז הגדלתי כמויות פי 1.5. השקילה היתה מדוייקת. אכן השתמשתי בפקטין NH – נסעתי במיוחד לקוקסטוק כדי לקנות את זה! אז כנראה פשוט צריך לבשל יותר. טוב, אני אזכור לפעם הבאה.

    יש לי עוד שאלה: ניסיתי להפוך את הזיגוג ללבן עם צבע מאכל ג’ל, אבל גם אחרי 4 טיפות הוא התעקש להישאר בצבע של שוקולד לבן (שזה לא ממש לבן). כשאני משתמש בצבע מאכל בשביל מקרונים מספיקות 1-2 טיפות, אז לא העזתי להוסיף יותר מ-4. איך הצלחת להגיע לצבע הלבן המדהים בתמונות שלך?

    1. נועם מאת

      ממ, זה נראה לי תלוי בצבע מאכל שהשתמשת בו. אני משתמש בצבע מאכל לבן שהוא אבקה [כפי שניתן לראות בתמונות], שנקרא גם טיטניום דיאוקסיד [יאבה], והוא די חזק, אבל אפילו בו יש וריאציות.
      את מה שרואים בתמונות הכנתי עם צבע מאכל לבן שקניתי בארץ, אבל כשהכנתי את העוגה בפעמים אחרות, יותר מאוחרות, השתמשתי בצבע מאכל שקניתי בפריז והיה צריך משמעותית פחות ממנו בשביל להגיע לאותו צבע!

  8. חנה

    היי אני מעוניינת להכין את העוגה המהממת הזו ליום הולדתה של אמי, בתמונות העוגה נראית נמוכה והייתי רוצה שתיהיה עוגה גבוהה באיזה גודל רינג לב כדאי לי להכין כדי שהיא תצא גבוהה? 18? והאם כדאי לי בכלל להכפיל כמויות? תודה מראש ויום טוב

    1. נועם מאת

      את יכולה להכין את כל העוגה בגודל 18 והיא אכן תצא גבוהה יותר. אפשר גם להכפיל כמויות אבל אז הייתי נשאר בגודל המקורי [כלומר לא גם להגדיל את המתכון וגם להקטין את העוגה ברינג קטן יותר].

      1. חנה

        היי נועם תודה רבה על עזרתך המהירה
        שכחתי לשאול באיזה מחית וניל אתה משתמש וממליץ לי לרכוש ? תודה רבה על העזרה ועל מתכונים נפלאים

          1. נתנאל

            ראשית רציתי לדעת איפה אפשר להשיג פק
            טין nh ?
            וגם רציתי לדעת איך אפשר למדוד גרם וגרם וחצי מאחר והמשקל שלי לא יכול למדוד כל כך מדוייק. תודה מראש

          2. נועם מאת

            פקטין NH אפשר להשיג בחנויות המתמחות.
            גרם וגרם וחצי אפשר למדוד במשקלים עדינים [כמו של זהב או תרופות].

  9. נתנאל

    שלום.
    רציתי לדעת באיזה צבע מאכל להשתמש ג’ל או אבקה?
    וגם רציתי לדעת אם אפשר לשים קישוטים על העוגה או שהיא רכה מדי ואם כן מה למשל כדי
    לשים כדי לקשט אותה.
    תודה מראש

    1. נועם מאת

      באופן כללי אין לי העדפה בין ג’ל או אבקה, אבל צבע מאכל לבן אני משתמש רק באבקה- טיטניום דיאוקסיד.
      בנוגע לקישוט- אפשר לקשט כמו כל עוגת מוס. באופן אישי לא הייתי נוגע בה כי היא צחורה, טהורה, מושלמת בדיוק כמו שהיא.

  10. סיון

    היי נועם, בשכבת הבוואריה, איך הגעת ל 8 ג’ מים? (של הג’לטין) כי לפי החישוב של 1:5 או 1:6 זה לא מסתדר
    לפי החישוב: 1:5- 2*5=10ג’ מים
    ואם זה 1:6=2*6= 12 ג’ מים

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אתר זה עושה שימוש באקיזמט למניעת הודעות זבל. לחצו כאן כדי ללמוד איך נתוני התגובה שלכם מעובדים.