וופל בלגי מושלם

אוקיי פיפס,

הגיע הזמן להשאיר את אותו וופל בלגי דלוח, תפל, רכרוכי ומבאס עם הקצפת הצמחית וגלידת הפרווה בטעם וניל [שכבודם במקומם מונח, אממ, איפשהו] מאחורה, וללמוד איך לעשות וופל בלגי כמו שצריך,

שטעים גם בלי כלום כי הוא הו, כה, מוש.

אבל קודם כל, בואו נבהיר שניה ש: וופל בלגי זה בתכל’ס, וופל שמבשלים במחבת עמוקה יותר, ולכן הוא עבה יותר, עם שקעים עמוקים יותר. זה יכול להיות הבלילה הפנקייקית של וופל אמריקאי, או הבלילה הטיפה יותר מושקעת של וופל בריסל[אי?], או אפילו בצק שמרים, שלדעתי זה בכלל חיה אחרת ואין טעם להתייחס לזה בפוסט הזה כי זה כבר ייכנס לעניינים בינלאומיים דיפלומטיים סמי-פילוסופיים, ובתכלס, באנו לפה רק בשביל להכין וופל.

אז לענייננו הרלוונטי, הדבר הראשון שמשדרג את הוופל הוא הפרדה של הביצים, והקצפה של החלבונים- תאמינו לי, זה עניין פעוט [מה זה פעוט, עולל!] אבל זה הופך את המרקם של הוופל, מין הסתם, להרבה יותר אוורירי וכיפי לאכול.

הדבר השני שמשדרג הוא החמאה- הרבה מתכונים משתמשים בשמן שזה פשוט וזמין וקל, וגם נותן תוצאה ממש פריכה, אבל חמאה נותנת טעם שאין שני לו- אבל יש עליון לו, והוא חמאה אגוזית, שהיא חמאה שאחרי שממיסים אותה, משחימים אותה עוד, כדי להטריף את החושים, ואם הוופל מספיק מבושל אז הוא גם פריך כמו עם השמן.

שתי הפעולות הפשוטות האלה הן נגיד, מ-1 עד 100 בסולם מאמץ, איפשהו ב-18. אבל הגמול שמקבלים על המאמץ הקל הזה, הוא לגמרי עובר את הסקאלה ומטביע טאצ’דאון ומבקיע סל וקולע גול וכובש לבבות ותעשו כבר מיקס אנד מאץ’ לצירופים הלשוניים האלה לבד.

ואז רק נשאר לאזן את המתכון עם כמויות מלח, סוכר וכמובן וניל שהוא אופציונלי אבל אוטומטית משדרג את הוופל למחלקת קינוחים.

ואני לא מאמין שאתם כבר לא במטבח

וופל בלגי מושלם

כל פעם שאני מזמין וופל בלגי לקינוח באיזו מסעדה, אני מהר מאוד תוהה למה אני עושה את זה לעצמי; לא רק שהוא חסר טעם ומשעמם, הוא גם רך ועייף ומסכן כזה, כאילו הלך 40 שנה במדבר בשביל להגיע אליי. בגלל זה, וופל בלגי הוא אחד הקינוחים הכי מושלמים שאפשר להכין בבית- זה מהיר, פשוט, והרבה הרבה יותר טעים מכל מה שתאכלו בחוץ.

אני אפילו יכול גם להשתגע עם איזה תוספות שבא לי- רוטב שוקולד-קרמל? גלידת קפה? או עוד קצת חמאה מלמעלה? הכל הולך! [למרות שתכלס הכי טעים עם סירופ- אני אתן לכם לבחור איזה- ופירות חמצמצים]

ולמעשה זה כזה טעים שאני גם לפעמים אוכל את זה בתור מנה עיקרית (:

  • 100 גרם חמאה
  • 250 גרם קמח רגיל [כוס ו-3/4]
  • 20 גרם אבקת אפייה [2 שקיות של 10 גרם]
  • 1/2 כפית מלח [אני שם כפית שלמה של פלור דה סל]
  • 50 גרם סוכר [1/4 כוס]
  • 4 חלמונים
  • 350 מ”ל חלב
  • 1/2 כפית תמצית או משחת וניל
  • 6 חלבונים

קודם כל, החמאה האגוזית: המיסו את החמאה בסיר או קלחת קטנים על אש בינונית. כשכל החמאה נמסה, התחילו לערבב עם מרית חסינת חום- לא צריך לערבב בהיסטריה, רק לוודא שכל החמאה המומסת בתזוזה ושאתם מגרדים את תחתית הסיר/קלחת, כי במהלך החימום, מוצקי החלב שבחמאה שוקעים לתחתית והם עלולים להישרף כי הסיר עצמו יותר חם מהתערובת. באיזשהו שלב הבועות קצת ייחלשו והתערובת גם תעשה קצת פחות רעש- כי המים שבחמאה התאדו- וזה אומר שהחמאה אוטוטו אם לא כבר בצבע הנכון ובריח הנכון: שחום, ואגוזי-קרמלי-מטריף. אם אתם לא בטוחים בצבע כי יש עדיין קצת בועות שמפריעות לראות, הורידו מהאש, ערבבו קצת כדי לפוצץ את הבועות, ותעיפו מבט. אם זה בצבע הנכון- אחלה, אם לא- תנו עוד כמה שניות על האש. בכל אופן, כשהחמאה אגוזית, כבו את האש, והניחו לה להתקרר מעט בצד.

עכשיו הבלילה עצמה- בקערה גדולה, ערבבו [הכי קל עם מטרפה] את הקמח עם אבקת האפייה, המלח ומחצית מכמות הסוכר. הוסיפו את החלמונים, החלב והוניל, וערבבו היטב. הוסיפו את החמאה האגוזית, שהתקררה לה בינתיים, וערבבו עד לקבלת בלילה אחידה.

בקערת מיקסר, הקציפו את החלבונים במהירות גבוהה לכמה שניות, עד שנוצר קצף לבנבן. הוסיפו את יתרת הסוכר בהדרגה, והמשיכו להקציף במהירות גבוהה, עד שהקצף הופך ללבן-בוהק, יציב אך עדיין גמיש ולא יבש. קפלו שליש ממנו אל תוך הבלילה, ואז את כל השאר. זהו, הבלילה מוכנה! בתכל’ס, אפשר להשתמש בה עכשיו, אבל המרקם משתפר פלאים אם נותנים לה חצי שעה במקרר. אז כסו עם ניילון נצמד, והעבירו לקירור ל-30 דקות [אפשר גם יותר].

בינתיים תעשו כלים, תצפו בעוגות מתעופפות אצל העקרות בית מניו גרזי, תנסו להגיע להיי נוטס של emotions; מה שבא לכם. אני לא שופט.

אחרי חצי שעה אתם יכולים לבשל את הוופלים כאוות נפשכם- או כהישג ידכם. בעיקרון כל מכשיר מקבל כמות בלילה שונה [צריך להיות כתוב בעלון/חוברת שבאים עם המכשיר] ומניב גודל וופלים שונה- לי, למשל, יש את המחבת הזו של nordicware [לא פרסומת, אבל הלוואי] שמחממים על הכיריים, ומכילה כוס אחת של בלילה [ויוצאים מהמתכון כ-6 וופלים ענקיים] וככה מכינים איתה:

פרקו את המחבת ל-2 חצאים, וחממו את שניהם על הכיריים, על אש בינונית, למשך 2 דקות. אם שלכם לא מתפרקת, אז חממו צד אחד ואז את הצד השני. הנמיכו את הלהבה, רססו בתרסיס שמן, שפכו 1 כוס מהבלילה בדיוק במרכז של חצי אחד, ואז סגרו עם החצי השני [או, אם שלכם לא מתפרקת, אז פשוט פתחו את המחבת, שמנו, שפכו, ואז סגרו]. הניחו להתבשל במשך דקה אחת, ואז הפכו את המחבת, והניחו לצד השני להתבשל במשך 2 דקות. אם המחבת הייתה חמה ומשומנת, הוופל לא אמור להידבק ואמור להיות שחום ומהמם. הסירו מהאש, והניחו את הוופל על רשת [זה מאפשר לכל האדים לצאת מהוופל כדי שהוא לא יהיה soggy].

מגישים מיד, או, אם אתם רוצים לעשות כמות ענקית, אני ממליץ לשמור את הוופלים על רשת, בתנור חמים [נגיד 100 מעלות]- כך הם יישמרו פריכים.

54 thoughts on “וופל בלגי מושלם

  1. שרית הוופלית

    ואפשר גם את הגרסא לוופל הכי הכי, הלא הוא הוופל של ליאז׳, מבצק שמרים משובץ בשברי סוכר? בבקשה, גאל אותי מייסורי הבצקים המעופשים הללו שמעזים לקרוא לעצמם ׳ופל׳.

    1. נועם מאת

      האמת שהוא כבר בתכנון, אבל הוא צריך לעבור עוד כמה טסטים :O
      [כמו כן אני דווקא בעד הגדרה עצמית 😉 ]

      1. יוסי

        היי
        קורא את הבלוג המשמין הזה המון זמן
        ואתה עושה אחלה עבודה
        רק מקריאה וצפייה בתמונות אני מעלה במשקל🤣😂
        לידיעתך; בספר של דורעם גונט יש מתכון מעולה לוופל ליאז’
        ממומלץ

    2. ניצה

      מצטרפת לבקשה. נזכרת בגעגועים לופל הבלגי בבלגיה, שנטף קרמליות ופריכות בכל נגיסה…
      בכל מקרה תודה על המתכון .

    3. ניצה

      מצטרפת לבקשה. נזכרת בגעגועים לופל הבלגי בבלגיה, שנטף קרמליות ופריכות בכל נגיסה…
      בכל מקרה תודה על המתכון .
      ועוד שאלה, כמה זמן אפשר להכין מראש?

      1. נועם מאת

        היוש!
        וופלים הם במרקמם המיטבי כשהם טריים או עדיין חמים, אבל אם אני רוצה להכין מראש אז אני אוהב להקפיא את הוופלים המוכנים, ואז לחמם במצנם או טוסטר או תנור- זה נשאר מוש!

      1. נועם מאת

        היוש!
        כפי שכתוב במתכון, זה תלוי במכשיר עצמו:
        ״ בעיקרון כל מכשיר מקבל כמות בלילה שונה [צריך להיות כתוב בעלון/חוברת שבאים עם המכשיר] ומניב גודל וופלים שונה- לי, למשל, יש את המחבת הזו של nordicware [לא פרסומת, אבל הלוואי] שמחממים על הכיריים, ומכילה כוס אחת של בלילה [ויוצאים מהמתכון כ-6 וופלים ענקיים]״

        🙂
        בהצלחה!

  2. שירי

    וואו!! עם כל הכבוד לעוגות שכבות מורכבות
    זה נראה מושלם ברמות:) בטוחה שתוצאה מהממת
    ושווה פי מליון מהדלוחים בחוץ

    ח

        1. נועם מאת

          אני הכי אוהב סירופ [גולדן או מייפל] ופירות חמוצים. אבל אפשר גנאש, רוטב טופי, סילאן, יוגורט, קצפת, גלידה ואפילו סתם חמאה… כל מה שבא!

  3. סיגי

    או.אמ.ג’יזס!!!! אתמול, בשעה טובה וטעימה, ניסיתי את המתכון. נאלצתי להתחלק בוופל המוש עם עוד רעבתנית וופלים ידועה לשמצה. אחרי הוויפלול, שתינו נראנו כמו שני דובוני (מה)’כפת לי שאכלו הרבה מעבר לקשת בענן!! לא מכינה את זה יותר!! (מנת הוופלים הבאה תוכן שוב מחר, אף אחד לא מוזמן 🙂 ). טנקס יו 3> נ.ב. לגבי תוספות: גם קרם לימון ליניאקי טעים על הוופל הזה 😉

    1. נועם מאת

      ווהווווו! לפחות אתן עדיין תחת הגדרת ״דובונים״ ולא ״דובים״, שלא לומר, ההגדרה הנשית 😶
      טוב לדעת שהקרם הלימוניאקי גם עובד פה, אפילו לא חשבתי על זה!! זה בטח יהיה אקסטרה מוש ביחד עם אוכמניות 😍
      תודה רבה על הדיווח! מחמם את הלב.

  4. טל

    היוש,
    הכנתי את הבלילה והשתמשתי במכשיר וופל בלגי. הטעם מדהים אבל הם יצאו רכים מאוד (רכים מדי לפי הגדרת הילדודס),
    ייתכן שהאפיה במכשיר סגור גרמה להם לצאת כה רכים?
    הבלוג פשוט מושלם – תודה על השיתוף !!!

    1. נועם מאת

      לא יודע- מה זה ״כל כך מהר״? כמה זמן זה היה על האש? זה כמו קרמל- זה אמור להיות שחום, וככל שזה יותר שחום, הטעם מעמיק. אבל באיזשהו שלב זה יכול להישרף ואז יש באמת ריח שרוף..

  5. איליה

    בקשר לחמאה, הכמות שרשמת, זאת הכמות לפני או אחרי השחמה, כלומר, האם אני לוקח 100 גרם חמאה, משחים אותה וכמה שיוצא אני שם בבלילה, או שאני משחים כמות של חמאה, ואז מוסיף 100 גרם של חמאה מושחמת לבלילה?

    עוד דבר בקשר אליה, באילו עוד מקרים חמאה מושחמת עדיפה ע”פ חמאה רגילה, ומתי זה לא מוסיף או מזיק?

    1. נועם מאת

      הכמות היא לפני השחמה- אחרת הייתי כותב במתכון 100 גרם חמאה חומה/מושחמת, ולא הייתי מצרף הוראות להשחמה (: אם רשמתי רק ‘חמאה’, ואז הוראות להשחמה, אז…

      בנוגע למקרים האחרים- אין “חוק” שצריך ללכת לפיו. זה ממש עניין של טעם, כמו להוסיף תבלין לאוכל!

  6. תמר

    זה הבלוג הכי לא חוקי שיש, צריך להוציא נגד צו איסור פרסום.
    כל מה שניסיתי לבנתיים הצליח בצורה נוראית ומושחתת, כזו שאי אפשר לעמוד בפני היצע הקלוריות החמאתיות והמשוקלדות שנוטפות כבר מלקרוא את הפוסט המקדים, מזל שהפוסט הוא סדנת צחוק שעובדת על שרירי הבטן לפני שמתחרעים.

    1. נועם מאת

      חח אוי זו כנראה התגובה הטובה ביותר שקראתי כמה כמה שנים!!!
      שמח שאת אהבת את הבלוג. תודה רבה לך שהתחלת לי את הבוקר על רגל ימין (:

      1. י

        תודה רבה
        הכנתי ויצא ממש טעים !
        בתוספות שמתי קרם וניל ואוריאו טחון.
        נשארה הרבה בלילה, אנסה שוב מחר ואבדוק אם זה בסדר.
        אחלה מתכון

  7. חן

    וואו נראה מושלם! תוהה עד כמה הגלוטן קריטי במתכון והאם אפשר אולי להפוך איכשהו לגרסה לצליאקים? (נניח במתכוני פנקייקים אני משתמשת בתחליף קמח “כרגיל” ויוצא ממש אחלה).
    תודה!!

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אתר זה עושה שימוש באקיזמט למניעת הודעות זבל. לחצו כאן כדי ללמוד איך נתוני התגובה שלכם מעובדים.